Pressmeddelande
Från Alingsås lasarett
2010-03-11 11:28


Bra bemötande på Alingsås lasaretts akutmottagning


Alingsås lasarett har, liksom övriga sjukhus inom regionen, patienter som är väldigt nöjda efter sitt besök på akutmottagningen, något som framgår i den patientenkät som gjordes i oktober 2009. I de flesta fall har Alingsås lasarett ett bättre resultat än genomsnittet i regionen.

Alingsås lasarett får väldigt höga siffror på patientupplevd kvalitet* när det gäller bemötande (92) och delaktighet (80). Patienterna skulle också rekommendera akutmottagningen till andra i hög grad. (87).
 
 – Det är roligt att se att vårt utvecklingsarbete ger resultat Vi har arbetat mycket med just bemötandefrågor under 2009. Vi har dessutom infört ett nytt arbetssätt som bland annat innebär att vi försöker korta ”tid till triage”, alltså första bedömningen av patienter, säger Hans Holmberg.

De enkätresultat som visar på brister tar ledningen på stort allvar.
- Vi ser att vi kan bli mycket bättre på information om väntetid och prioritering av patienter. Att patienten trots denna brist känner sig rättvist prioriterad (82) och framförallt att våra patienter känner sig väl omhändertagna och trygga (87) vid besöket gör att vi ändå är mycket nöjda med helhetsresultatet, säger Jörgen Andreasson, Verksamhetschef på Akutkliniken.

Nu fortsätter arbetet på Alingsås lasarett för att förbättra patientens besök på akuten.
– Vi har anställt en logistiker som bland annat skall titta på flödet av patienter på akutmottagningen för att se hur man kan korta väntetiderna. Vi ser också över hur vi med hjälp av ny teknik kan informera tydligare och mer dynamiskt, säger Hans Holmberg.


* Ett sammanfattande mått på värdeladdade frågor, ju högre värde desto bättre, max 100, min 0.

 


 



Kontaktperson: Jörgen Andreasson, 0706-187777
Hans Holmberg, 0705-881668


Läs meddelandet som PDF