Pressmeddelande
Från (None)
2010-01-28 16:00


Rapport från Folktandvårdens styrelse den 28 januari, 2010

Balans i Folktandvården 2009


Inom Folktandvården är vi oerhört stolta över vår verksamhet 2009. I årsredovisningen berättar vi om vår väl fungerande verksamhet som både visar en ekonomi i balans, och även presentera att våra kunder upplever att vi är tillgängliga och ger en god och hälsofrämjande vård.

Äldre och barn är två viktiga grupper. För att öka kunskapen om äldres tandhälsa och kunna ge dem mer stöd och hjälp, har Centrum för äldrevård genomfört ett antal aktiviteter under året. Vi samarbetar även med grundskolan och träffar barnen för att prata om matvanor och munhälsa. Dessutom fluorlackar vår tandvårdspersonal alla barn i Västra Götalandsregionen. Det gör oss unika såväl nationellt som internationellt.

– Att vår personal trivs på jobbet är en framgångsfaktor, och när vi frågar svara majoriteten att de tycker att de har en attraktiv arbetsgivare. 70 procent vill dessutom rekommendera oss som arbetsgivare, säger Lena Hult, Folktandvårdens styrelseordförande.

–  Den glädjande sammanfattningen av 2009 är ett resultat av Folktandvårdens medvetna och strategiska framtidsarbete under de gångna åren, förklarar Lars-Inge Stomberg, vice ordförande. Arbetet fortsätter givetvis även framåt med stark koppling till vår vision Frisk i munnen hela livet.

Nästan 60 000 kunder med Frisktandvård

Folktandvårdens erbjudande om Frisktandvård - tandvård till fast pris, har sedan starten i april 2007 tilltalat nästan 60 000 kunder i Västra Götaland. Satsningen på Frisktandvård är fortsatt prioriterad under 2010.

Folktandvården 2009 i siffror

Folktandvården omsätter 1 978 mkr och resultatet 2009 uppgick till 31 mkr. Resultatet har påverkats positivt med 16 mkr genom en sänkning av de sociala avgifterna under 2009. Denna sänkning var inte känd vid årets början.

Basen för en god ekonomi utgörs av verksamheten på klinikerna, vars positiva resultat är den enskilt viktigaste faktorn bakom den positiva utvecklingen.

– Att 85 procent av klinikerna har ett positivt resultat visar på en bred ekonomisk medvetenhet i hela organisationen, säger Lena Hult. Våra medarbetare jobbar mycket professionellt med såväl verksamhetsutveckling och effektiviseringar, som sin egen service och kompetens.

– Att våra kunder tecknar avtal om Frisktandvård – tandvård till fast pris, i mycket stor utsträckning visar dessutom att vi lyckats utveckla ett attraktivt kunderbjudande, säger Lars-Inge Stomberg.



Kontaktperson: Lena Hult, ordförande, tfn: 0705-56 17 84,
Lars-Inge Stomberg, vice ordförande, tfn: 0709-93 11 90, Gunnar Eriksson, tandvårdsdirektör, tfn: 0706-45 00 28,


Läs meddelandet som PDF