Pressmeddelande
Från Folktandvården Västra Götaland
2013-07-02 09:00


91% är nöjda med Frisktandvården


Avdelningen för Odontologisk Psykologi och Folkhälsa vid Sahlgrenska Akademin har tagit initiativ till en kvantitativ och en kvalitativ studie om Frisktandvård, tandvård via en fast premie. Resultatet visar att 91 % är nöjda med Frisktandvården och att viljan att ha en planerad ekonomi bidrar till valet att teckna avtal om Frisktandvård.

Bakgrunden till studierna är att alla patienter inom Folktandvården i Sverige sedan 2011 har möjligheten att välja abonnemangstandvård (Frisktandvård) eller taxetandvård. Syftet med respektive studie var att utvärdera individens val mellan de två betalningssystemen och att undersöka vad de kunder som har Frisktandvårdsavtal tycker om avtalet. Studierna genomfördes våren 2013.

Frisktandvård trygghet för kunderna

Den kvantitativa studien genomfördes som en intervjuundersökning utförd av SIFO. 3500 vuxna svenskar i åldern 19-96 år, varav 53 % kvinnor och 47 % män, deltog i studien. Medelåldern på dem som deltog var 53 år och urvalet motsvarar ett genomsnitt av Sveriges befolkning.

Den första rapporten med preliminära analyser visar att:

  • Av de personer som är patienter inom Folktandvården har 314 (19.7 %) Frisktandvård. Fördelningen mellan olika regioner och landsting varierar.
  • 91% är nöjda med Frisktandvården (53% mycket nöjda, 38% ganska nöjda).
  • Av frisktandvårdspatienterna anger 46,4% att tryggheten är det främsta skälet för att teckna frisktandvårdsavtal.

Preliminära analyser visar också att frisktandvårdspatienter överlag upplever både en bättre munhälsa och generell hälsa, och rapporterar bättre hälsorelaterade levnadsvanor jämfört med övriga patienter inom Folktandvården och patienter som valt privattandvård.

Hellre månadsavgift än risk för stora utgifter

Den kvalitativa studien bestod av djupintervjuer med 20 personer i åldern 24-60 år. Samtliga var patienter på någon av Folktandvårdens kliniker i Göteborgsområdet. Intervjuerna genomfördes och analyserades av forskare utan koppling till tandvården och frågorna handlade om Frisktandvård, tandvård och munhälsa.

Resultatet visar att ekonomi var ett genomgående tema i resonemanget om att vara avtalspatient. Det var viktigt att kunna planera sin ekonomi för tandvård genom att ha en månadsavgift och därmed oberoende av utförd tandvård/behandling inte få stora utgifter.

Samtliga intervjupersoner trodde att de skulle vara avtalspatienter också om fem respektive tio år.



Kontaktperson: Magnus Hakeberg, hakeberg@odontologi.gu.se, 031 786 3134,
Ulla Wide Boman, ulla.wide-boman@odontologi.gu.se.


Läs meddelandet som PDF