Ett nytt nätverk för företagare men också för stora köpare av livsmedel ska ge skjuts åt både ekologisk produktion och konsumtion i Västra Götaland. Miljönämnden beslutade vid sitt sammanträde på tisdagen att stödja etableringen av ett regionalt Ekologiskt Marknadscentrum i Västra Götaland.
Ekologiskt Marknadscentrum (EMC) grundades på initiativ av LRF i Skåne och en rad Skånebaserade livsmedelsföretag. Man har arbetat nära organisationer och offentliga aktörer som kommunerna för att stärka marknaden för ekologisk mat. Försäljningen av flera ekologiska produkter som mjölk och frysta grönsaker för storkök har ökat påtagligt tack vare EMC.
- Alla butiker som har deltagit i projektet Ekokick har kraftigt ökat sin försäljning av ekologisk mat, säger miljöhandläggare Berit Mattsson.
Nu utökas verksamheten med en etablering av ett Ekologiskt Marknadscentrum i Västra Götaland. Ekokick-kampanjer med utbildning av butikspersonal har redan prövats här med goda resultat. Ekologiskt Marknadscentrum i Västra Götaland stöds av Jordbruksverket, länsstyrelsen, Coop Sverige med flera företag. Exempel på mål för satsningen på de ekologiska livsmedlens mervärden för miljön är att:
- Projektet ska aktivt bidra till att samhällets mål för ekologisk produktion och konsumtion nås.
- För minst en butikskedja i Västra Götaland ska andelen ekologisk minst vara 15% av den totala försäljningen till 2010.
- Västsverige ska bli känt för sitt utbud av ekologisk mat i handeln.
- Produktionen och försäljning av ekologiska varor ska öka i länet men också utanför och på exportmarknaden.
- Det ska före 2010 finnas ett antal ekologiska restauranger med hög gastronomisk kvalitet.
- Projektet ska bidra till att livsmedelsproducenter ser framtagande, produktion och försäljning av ekologiska varor som en väg till förbättrad lönsamhet.
Lista på miljönämndens beslut i korthet