Transportsektorn står för ungefär en tredjedel av samhällets totala utsläpp av växthusgaser. Samtidigt visar en ny rapport att de styrmedel som har använts i Europa fram till idag inte lyckats hjälpa till att skapa någon större marknad för miljölastbilar – trots att tekniken nu finns framme.
Rapporten framtagen på uppdrag av Innovatum och Västra Götalandsregionen visar att marknaden för tunga miljöfordon fortfarande är begränsad och utgörs framförallt av upphandlade fordonsgasfordon för renhållningstjänster.
De marknader som idag har flest miljölastbilar inom EU är Italien, Spanien och Franskrike och antalet är fortfarande så lågt som 1200 – 900 lastbilar per land.
- Om vi ska uppnå ett trendbrott och en radikal reduktion av utsläpp från transportsektorn behöver vi agera kraftfullt och effektivt inom en rad områden samtidigt, menar Sören Kviberg, miljönämnden ordförande i Västra Götalandsregionen.
I takt med att allt fler tillverkare erbjuder modeller av tunga miljölastbilar ökar betydelsen av att samverkande styrmedel erbjuds som övertygar kunderna om betydelsen att ta steget att ersätta konventionell och beprövad teknik med nya lösningar.
- Det finns redan framtagen svensk teknik som gör det möjligt att ersätta det fossila bränslet i tunga lastbilar med alternativa drivmedel, till exempel biogas.
Men incitament behövs till exempel i konsumtionsledet för att fler åkare och speditörer ska ta steget och investera i miljölastbilar, fortsätter Sören Kviberg.
Rapporten visar också att de tre tillväxtmarknaderna för tunga miljölastbilar, med Storbritannien i täten, har en nationell myndighet som med styrmedel stödjer alternativen till fossil diesel, tillgång till fordon på marknaden och aktiva aktörer inom gas- och fordonsbranschen.
Fakta
För att begränsa effekter av klimatförändring behöver de totala utsläppen av växthusgaser inom EU och bland världens industrialiserade länder i övrigt minska med mellan 80 och 95 procent jämfört med 1990 års nivåer. Det nationella målet för transportsektorn är att vi i Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 och redan 2020 ska vår energianvändning vara 20 procent effektivare. Klimatstrategin för Västra Götaland har som mål att den västsvenska ekonomin ska vara oberoende av fossil energi år 2030.
Läs rapporten ” Styrmedel för tunga miljöfordon – en internationell utblick”
Läs mer om Västra Götalandsregionens handlingsprogram för hållbara transporter 2013-2015
Biogas Väst – miljönämndens program för biogasutveckling i Västra Götaland