Trots farhågor har akutverksamheten i NU-sjukvården i stort fungerat väl under sommarens höga belastning. Den nya organisationen ger bättre förutsättningar för den medicinska säkerheten, inte minst för de svårast sjuka patienterna. Trots detta har NU-sjukvården en bit kvar innan vi uppfyller patienternas förväntningar, främst när det gäller väntetider och service.
Sommaren är alltid en tuff period för sjukvården. Vårdpersonalen ska ha semester samtidigt som stora delar av verksamheten måste fungera som vanligt. Inte minst i vårt område, där befolkningsmängden ökar kraftigt. Förändringarna av akutverksamheten hade inför sommaren inte heller hunnit sätta sig till alla delar, framförallt gällde detta den akuta medicinverksamheten. Farhågor fanns om NU-sjukvården skulle klara akutverksamheten under sommaren.
Statistiken över antalet besök under sommaren visar att med enstaka extrema toppar, är belastningen på akutmottagningen den förväntade. Planeringen och åtgärderna inför sommaren har också i stort fungerat. För hela år 2009 bedöms besökssiffror till NÄL-akuten hamna väldigt nära den prognos som gjordes inför genomförandet av Vård 2010. Totalt väntas under året ca 43.000 besök ske på akutmottagningen på NÄL av totalt drygt 70.000 akuta besök inom NU-sjukvården. De förändringar som skedde under vintern ger också allt synligare resultat när det gäller vårdens kvalitet.
- Vi ser klara förbättringar inom framförallt strokesjukvården och hjärtsjukvården, som vi inte hade lyckats åstadkomma om vi inte koncentrerat akutverksamheten, konstaterar Magnus Kronvall, områdeschef för medicinverksamheten i NU-sjukvården.
Med den variation som finns inom akutverksamheten uppstår ändå en mycket hög belastning vissa dagar. I den komplexa verksamhet som dagens sjukvård är, har det också tagit tid att få arbetssätt att fungera optimalt. Ett utvecklingsarbete för att se över processerna inleddes 2008, men intensifieras nu ytterligare för att förbättra patientens väg genom vården. Liksom övriga sjukhus i Västra Götalandsregionen arbetar NU-sjukvården för att klara de mål för ledtider som beslutats inom ”Utvecklingsplan för akutmottagningar på sjukhusen i Västra Götaland”.
- Våra planer håller och vi klarar den medicinska säkerheten, men visst har vi har en bit att gå innan vi fullt ut klarar att uppfylla de förväntningar som finns hos våra patienter, inte minst när det gäller väntetider och service, menar Hans Svensson, områdeschef för akutverksamheten.