Pressmeddelande
Från NU-sjukvården
2009-12-16 16:30


Från styrelsens sammanträde 2009-12-16

Hög tillgänglighet till behandlingar i NU-sjukvården


Samtliga patienter inom barn- och ungdomspsykiatrin får sitt första besök inom de 30 dagar som anges i vårdgarantin. Så många som 97 % av de patienter som väntar på behandling får sin behandling inom vårdgarantins gränser. Något lägre andel, 89 % av de patienter som väntar på mottagningsbesök, får detta inom garantigränserna.

Vårdgarantin klaras i mycket hög utsträckning

Efter en kontinuerlig ökning under hösten klarar NU-sjukvården i november vårdgarantigränserna mycket väl. För mottagningar kallas 89 % av väntande patienter till läkarbesök inom garantitiderna, och hela 97 % av patienter som väntar på behandling får sin behandling inom garantigränserna. Barn- och ungdomspsykiatrin klarar fortsatt sin vårdgaranti (100 %) där den maximala väntan för ett första besök får vara högst 30 dagar.

NU-sjukvården når inte riktigt upp till den mängd vård som hälso- och sjukvårdsnämnderna beställt av oss, främst när det gäller antalet läkarbesök. Trots en förbättring i den egna produktionen under hösten behöver NU-sjukvården just nu komplettera den egna verksamheten med köp av läkarbesök från externa vårdgivare.

Rikssjukvård och extra vårdplatser försämrar resultatet

Det ekonomiska resultatet i november är minus 94 mkr, vilket är en försämring med tio miljoner kronor jämfört med oktober månad. Det försämrade resultatet beror bland annat på ökade kostnader för rikssjukvård, t ex brännskador, som är svåra att prognostisera. Vi har också merkostnader beroende på ett stort tryck på vårdplatserna. Medicinområdet har öppnat ett tjugotal extra platser på Uddevalla sjukhus och NÄL för att minska trycket på vårdplatserna och förbättra arbetsmiljön.

Målbild för akuten

Styrelsen gav vid oktobersammanträdet verksamheten i uppdrag att ta fram en gemensam målbild för akutverksamheten. Målbilden som idag presenterades för styrelsen innebär att NU-sjukvården strävar efter att ha Sveriges bästa akutmottagning 2011. Patienten ska till exempel möta en verksamhet som är professionell och väl förberedd, och ska också kunna känna sig tryggt omhändertagen under sin vistelse på akuten. I målbilden beskrivs också att akuten ska vara en attraktiv arbetsplats som bland annat utmärker sig genom ett välfungerande och disciplinerat arbetssätt.



Kontaktperson: Britt-Marie Andrén Karlsson, styrelsens ordförande, tfn 0705-61 50 38
Peter Spjuth, vice ordförande, tfn 070-150 79 29 Sten Axelsson, sjukhusdirektör, tfn 0705-64 12 99 Vivian Komstadius, styrelsens informatör, tfn 0730-60 60 77


Läs meddelandet som PDF