Pressmeddelande
Från NU-sjukvården
2007-11-26 07:30


Välkommen verksamhet på Kvinnokliniken


Från och med måndagen den 26 november startar en abortrådgivnings-verksamhet på Kvinnoklinikens avdelningsmottagning 45 på Näl. En grupp bestående av undersköterskor, sjuksköterskor och barnmorskor kommer då att börja arbeta mer koncentrerat än tidigare med frågor som rör de patienter som vill få råd om och/eller genomgår abort.

- Det här känns väldigt positivt, säger Sven-Åke Carlsson som är verksamhetschef på Kvinnokliniken i NU-sjukvården. Detta är en välkommen verksamhet som nu blir verklighet och som riktar sig till en grupp patienter som är i behov av ett mer anpassat omhändertagande än vi hittills kunnat ge.

Den nya verksamheten innebär att patienterna möter en grupp med spetskompetens på området, oavsett vilken typ av abortfråga det handlar om. När patienten kontaktar gynekologmottagningens telefonrådgivning i ett abortärende, erbjuds de skräddarsydd abortrådgivning utifrån sitt specifika behov. Den största skillnaden från idag blir att patienterna i större utsträckning kommer att träffa samma personer under hela sin behandling, från första kontakten till sista uppföljningen. Kontaktpersonerna kan till exempel ge patienten information inför en abort, stödsamtal samt kontakter med kurator eller ungdomsmottagning.

Lena Andersson, som har organiserat den nya verksamheten, förklarar att förändringen innebär ett mer samlat omhändertagande av patienterna, som finns på olika platser inom Kvinnokliniken.

- I dag möter patienterna olika personer ur personalen beroende på om det är en medicinsk- eller kirurgisk abort till exempel. Vi tror att patienten kommer att uppleva en större trygghet genom att vi gör denna förändring.

Den mer samlade verksamheten innebär också att rutinerna för patienter som går igenom aborter ska anpassas bättre. Ett exempel är de uppföljningssamtal som planeras för patienter som gjort kirurgisk abort. Samarbetet med ungdomsmottagningarna är ytterligare en del som kommer att intensifieras. Sammantaget är målsättningen i förändringarna att patienttryggheten och kvaliteten och ska öka.

- Patientgruppen få helt enkelt ett mer samlat omhändertagande, menar Lena Andersson. En bättre helhetssyn på patientens väg genom vården ökar vårdkvaliteten.



Kontaktperson: Lena Andersson, via Näls växel: 0520-91000
Johanna Wiechel, informatör: 0520 - 47 83 97


Läs meddelandet som PDF