Det blir en kreativ utmaning att skapa goda arbetsplatser med nöjda patienter utifrån de lokala förutsättningarna. Det menar Styrelsen för Primärvården FyrBoDal i sitt remissvar till idéskissen ”Vägen till medborgarnas primärvård”.
Styrelsen menar att det är bra att vårdvalsmodellen bidrar till att patienterna tydligare kan ställa krav på sin vårdcentral och att det blir lättare att göra rättvisa jämförelser mellan vårdcentraler. Samtidigt är det viktigt att det finns förutsättningar att erbjuda alla patienter vård på lika villkor.
För många patienter som bor i Fyrbodalområdet är inte den stora frågan vilken vårdcentral de ska välja. I många av våra landsbygdskommuner finns bara en vårdcentral. I remissvaret har styrelsen fokuserat på hur viktigt det är att dessa vårdcentraler som ligger på landsbygden får ekonomiska förutsättningar att kunna erbjuda sin befolkning vård på samma villkor som alla andra i regionen eftersom det finns många faktorer som gör att det är dyrare att bedriva vård på landsbygden.
Hur pengarna fördelas kommer att vara avgörande för hur framgångsrik förändringen blir, menar styrelsen i remissvaret. Förutom var vårdcentralen ligger rent geografiskt behöver man också ta hänsyn till om den ligger i områden med sociala problem eller mycket invandrare. Behov av tolk är exempel på sådant som blir, och måste få bli, dyrare. Det är också viktigt att ta hänsyn till hur befolkningen ser ut när det gäller ålder och sjukdomar så att det inte blir mer ekonomiskt lönsamt för vårdcentralerna att ha unga, friska patienter än gamla och sjuka.
Samverkan viktigt
Styrelsen lyfter också upp samarbetet med andra i sitt remissvar. Det är viktigt att vi kan fortsätta samverka på ett bra sätt med kommunerna och länssjukvården kring de äldre patienterna. Till exempel när det gäller gränsöverskridande vårdplanering och kommunala äldreboenden.
Det finns behov av såväl lokal som regional samverkan i regionens regi med regional finansiering, skriver man och tar upp en rad exempel. Regionalt behöver vi exempelvis samverka kring vårdprogram och prioriteringar, kring utbildningsfrågor, läkemedel och IT. Lokalt handlar det bland annat om att kunna delta i utvecklingsprojekt för att förbättra äldrevården och om samverkan med länssjukvård och kommuner. Alltfler patientbesök ska ske i primärvården och det ökar också behovet av en väl fungerande FoU-verksamhet och resurser till patientnära forsknings- och utvecklingsprojekt.
Positivt att kvalitet belönas
Styrelsen är positiv till att vårdcentralerna belönas för god kvalitet. Enligt förslaget är medicinsk kvalitet, tillgänglighet och bemötande exempel på områden där god kvalitet kan innebära en högre ersättning. Grundtanken är att belöna det som höjer värdet på vården utifrån invånarnas upplevelse.
Styrelsen menar att det troligen behövs fler mått än de som föreslås för att följa kvaliteten i primärvårdens hela och breda uppdrag. Dessutom är det viktigt att det man väljer att mäta verkligen är ett mått på god kvalitet.
Styrelsen beskriver det så här i remissyttrandet: ”Det är bra att man försöker kvalitetssäkra primärvårdens viktigaste processer, men det är viktigt att vi får god tid och möjlighet att kvalitetssäkra de föreslagna indikatorerna innan de blir en del i ersättningssystemet. Annars är risken att de blir för ytliga.”
Tillgängligheten allt bättre
Primärvården FyrBoDal fortsätter att förbättra sin tillgänglighet. I maj hade vi i snitt en telefontillgänglighet på 95 procent. Åtta av verksamheterna uppnådde 100 procent och 20 låg över 90 procent.
När det gäller sjudagarstillgängligheten låg vi på 96 procent, att jämföra med 93 procent i övriga regionen och 91 i resten av landet.