För snart tre år sedan började några av vårdcentralerna i Södra Älvsborg ge sina patienter möjlighet att ta kontakt via Internet. Från primärvårdens hemsida kan man avboka tid, be om receptförnyelse och skicka meddelanden. Idag är 26 av de 29 vårdcentralerna samt Barnmorskemottagningen i Mark anslutna till systemet.
Våren 2004 påbörjades arbetet i Södra Älvsborg med att ge patienterna ytterligare ett alternativ till kontakt med vårdcentralerna. Att öka tillgängligheten har länge varit ett prioriterat område, och de så kallade Internetkontakterna är en del i det arbetet.
Vårdcentralen Herrljunga var först ut i området och har arbetat fram bra rutiner för hantering av Internetmeddelanden. Den vanligaste typen av meddelanden är förfrågan om förnyelse av recept, men det händer också att patienter avbokar tid eller skickar meddelanden via hemsidan.
En stor fördel för patienterna är att de har möjlighet att skicka meddelanden när de själva har tid, även på kvällen när vårdcentralen är stängd. Från personalens sida ser man också fördelar med den här typen av kontakter.
- För oss blir det en effektivare hantering, eftersom vi kan åtgärda meddelanden när det passar oss bäst i tid. Det ett smidigt system, men framför allt är för patienterna, säger Wiveca Karlsson, avdelningsföreståndare.
Inom kort kommer fler av primärvårdens mottagningar, såsom barnmorskemottagningar, gynmottagningar och ungdomsmottagningar att anslutas till systemet.
FOTNOT:
Området Södra Älvsborg omfattar de tio kommunerna Alingsås, Bollebygd, Borås, Herrljunga, Lerum, Mark, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamn och Vårgårda.
www.vgregion.se/primärvårdensödraälvsborg