Pressmeddelande
Från Primärvården Södra Älvsborg
2008-05-22 10:05


Stort förbättringsprojekt har ökat patienternas tillgänglighet till primärvården


Det projekt som pågått under åtta månader i primärvården i MittenÄlvsborg, med syfte att förbättra telefon- och besökstillgängligheten för patienterna, har nu avslutats och mottagningarna har uppnått goda resultat.

Det övergripande målet har varit att skapa verksamhet med balans mellan efterfrågan och kapacitet. Varje mottagning har utifrån detta satt sina egna specifika mål.

Några exempel på resultat:
Vårdcentralen Vårgårda har ökat telefontillgängligheten från 80 till 95 procent (andel patienter som får kontakt via telefon samma dag de ringer).

Vårdcentralen Floda har minskat antalet dagar till sin ”tredje tillgängliga bokningsbara tid” (ett mått som används inom vården för att mäta tillgängligheten) från 40 till 9 dagar.
Vårdcentralen Gråbo har sänkt sin ”tredje tillgängliga bokningsbara tid” från 31 till 8 dagar och Vårdcentralen Herrljunga har lyckats med motsvarande sänkning från 20 till 5 dagar.

På Vårdcentralen Lerum har man förkortat ledtiden för utskrift av journaldiktat från 17 till 2 dagar. Vårdcentralen Ängabo har förkortat sin ledtid för utskrift av diktat från 14 till 3 dagar.

I projektet, som gått under namnet ”Genombrottsprojektet” har följande mottagningar deltagit:
Vårdcentralen Ängabo, Alingsås
Vårdcentralen Sörhaga, Alingsås
Barn- och undomsmedicinska mottagningen, Alingsås
Ungdomsmottagningen Alingsås/Herrljunga/Vårgårda
NärRehab, Alingsås
Vårdcentralen Floda
Vårdcentralen Gråbo
Vårdcentralen Herrljunga
Vårdcentralen Lerum
Barn- och ungdomsmedicinska mottagningen, Lerum
Ungdomsmottagningen Lerum
Vårdcentralen Sollebrunn
Vårdcentralen Vårgårda

Media är välkomna att kontakta mottagningarna för mer information.
Se kontaktpersoner nedan.

Genombrottsmetoden
Genombrottsmetoden, som är den modell man arbetat efter, går i korthet ut på att först identifiera problem, kartlägga och analysera hur det ser ut idag, därefter sätta mål och börja testa förändringar i liten skala och kontinuerligt mäta för att kunna följa upp och utvärdera om förändringarna leder till förbättringar.

- Det är glädjande att vi har fått så goda resultat, och det här är egentligen bara början. Mottagningarna kommer att använda metoden i sitt fortsatta förbättringsarbete, säger Anette Goffeng, primärvårdsområdeschef i MittenÄlvsborg.

Förbättringarna har gjorts med patienten i fokus, men har även lett till arbetsmiljöförbättringar för personalen i form av minskad stress, ökad samverkan och bättre struktur och metoder att arbeta med.

Läs mer i projektrapporterna: 


 



Kontaktperson: Ann-Marie Bystedt, vårdutvecklare primärvårdsområde MittenÄlvsborg, tfn 0322-22 62 36, 0706-36 45 06
Anette Goffeng, primärvårdsområdeschef MittenÄlvsborg, tfn 0322-22 62 41, 0703-66 70 97


Läs meddelandet som PDF