Pressmeddelande
Från Rättighetskommitténs kansli
2014-09-16 12:00


TIBB till Västra Götalandsregionen


Från och med augusti är det Västra Götalandsregionen som driver och förvaltar TIBB, en databas för att inventera den fysiska tillgängligheten i flerbostadshus.

- När Hjälpmedelsinstitutet avvecklades den 1 maj 2014 och delar av verksamheten övergick till Myndigheten för delaktighet (MFD) letade vi efter en lämplig förvaltare av TIBB. Vi är mycket nöjda med att lämna över ansvaret till Västra Götalandsregionen som har lång erfarenhet och gedigen kunskap i tillgänglighetsfrågor och dessutom är en offentlig aktör som arbetar nationellt. Det säger Anders Larsson, IT Manager på MFD.

Inventera tillgängligheten i befintligt bostadsbestånd

TIBB är ett webbaserat verktyg för att inventera tillgängligheten i befintligt bostadsbestånd. Systemet utvecklades av tidigare Hjälpmedelsinstitutet (HI) i samarbete med SABO och några intresserade fastighetsägare. Västra Götalandsregionen och rättighetskommitténs kansli tog i augusti 2014 över förvaltningen av TIBB. Rättighetskommitténs kansli förvaltar även TD(tillgänglighetsdatabasen), som har flera kommuner och intresseorganisationer som ABF och Folkets Hus och Parker som avtalsparter. TD drivs regionalt men används även nationellt och intresset ökar.

- Det känns väldigt roligt att ha fått förfrågan om Västra Götalandsregionen vill driva TIBB vidare, säger Tord Karlsson, kommittén för rättighetsfrågors ordförande. - Under åren har jag hört mycket positivt om TIBB och det är viktigt att så mycket kunskap och resurser som lagts ner på systemet tas tillvara. Det är en spännande utmaning att på sikt fundera på ett klokt sätt att få TIBB och TD att samverka och dra nytta av de båda systemen.

- Väldigt bra att de här två positiva krafterna kan samverka, och ett lyft för kommuner att få ett mätverktyg för att kunna planera sitt bostadsbestånd för kvarboende, säger Kristina Grapenholm, vice ordförande i kommittén för rättighetsfrågor.

Framtidsplaner

De företag och kommuner som sedan tidigare är abonnenter i TIBB har fortsatt åtkomst till systemet. Nya abonnenter erbjuds under resterande del av 2014 att ansluta till systemet enligt rådande avgift. För 6000 kronor ges åtkomst till TIBB, en genomgång av hur systemet fungerar samt möjlighet att mata in värden och ta ut rapporter. Före årsskiftet 2014/2015 presenteras ett nytt upplägg för såväl anslutning till TIBB som till TD.

- Tillsammans med nationella aktörer hoppas vi kunna bilda en grupp som kan jobba mer aktivt med frågor som hör hemma i systemet samt även kring hur vi kan vidareutveckla databasen, berättar Marianne Salén, enhetschef på TD-strategiska enheten.

TD - tillgänglighetsdatabasen

Det finns grupper som diskrimineras och som inte kan utöva sina mänskliga rättigheter. Där kan TD utgöra ett verktyg för att påverka utformningen av offentliga lokaler och miljöer samt attityder. TD bidrar härigenom till att vi alla kan ta del av samhällets utbud och utöva våra rättigheter. TD sprider kunskap om att små åtgärder kan skapa tillgängliga miljöer. Vid större insatser och ombyggnationer måste kommuner såväl som företag reflektera över tillgänglighet vid byte av lokaler och upphandlingar av olika slag. Webbplats: http://www.t-d.se

Om kommittén för rättighetsfrågor

Kommittén för rättighetsfrågor i Västra Götalandsregionen inrättades den 1 januari 2011. Kommittén är unik i sitt slag och har som uppdrag att ska stödja utvecklingen av ett systematiskt arbete för mänskliga rättigheter. Kommittén består av nio ledamöter och fem ersättare och arbetar direkt under regionstyrelsen.

 

 



Kontaktperson: Åsa Kågeson, utvecklingsledare TD-strategiska enheten, 070 8844154


Läs meddelandet som PDF