Pressmeddelande
Från Rättighetskommitténs kansli
2014-06-05 16:00


Tillgänglighetsdatabas ska innefatta alla diskrimineringsgrunderna


Idag beslutade kommittén för rättighetsfrågor att TD – tillgänglighetsdatabasen också ska omfatta regelverk och krav som är kopplade till alla 7 diskrimineringsgrunder. Idag baseras TD främst på rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Tord Karlsson är ordförande i kommittén för rättighetsfrågor, han ser positivt på breddningen.

- ”Det här är ett stort steg framåt för alla i samhället som vill veta om en mottagning är hbt-diplomerad, talar ett visst språk, eller har handikapparkeringen tillräckligt nära entrén.”

Ett kraftfullt verktyg

TD är redan idag ett kraftfullt verktyg som kommuner, företag och landsting kan ansluta sig till. Det går bland mycket annat att ta fram åtgärdsrapporter för att kunna förbättra tillgängligheten, något som många verksamheter idag saknar.

- ”Eftersom det går att ta fram åtgärdsrapporter och på så sätt få en samlad uppföljning, blir TD ett ännu viktigare stöd för varje verksamhet att utforma tjänster, produkter och miljöer med fokus på varje individs mänskliga rättigheter.” Det säger Kristina Grapenholm, kommittén för rättighetsfrågors vice ordförande.

Enda verktyget för fysisk tillgänglighet

Redan idag finns möjlighet att hitta information annat än om den fysiska tillgängligheten som till exempel mat, språktolkar, servicehundar och lekhörna.

Marianne Salén leder utvecklingsarbetet med TD:

- ”I och med breddningen ökar möjligheten att driva frågor som ökar delaktigheten i samhället!” Marianne fortsätter: ”Det är mycket att göra, men vi räknar med att arbetet är slutfört innan 2015 är över.”

TD - Tillgänglighetsdatabasen idag

TD förvaltas och utvecklas inom Västra Götalandsregionen, men flera kommuner och landsting är redan anslutna idag. Det fungerar som ett av verktygen för att stödja Västra Götalandsregionens arbete för mänskliga rättigheter.

Läs mer på TD:s hemsida: http://www.t-d.se

Om kommittén för rättighetsfrågor

Kommittén för rättighetsfrågor i Västra Götalandsregionen inrättades den 1 januari 2011. Kommittén är unik i sitt slag och har som uppdrag att ska stödja utvecklingen av ett systematiskt arbete för mänskliga rättigheter. Kommittén består av nio ledamöter och fem ersättare och arbetar direkt under regionstyrelsen.



Kontaktperson: Tord Karlsson (s), ordförande kommittén för rättighetsfrågor, 0702-99 22 01
Kristina Grapenholm (fp), vice ordförande kommittén för rättighetsfrågor, 0733-38 46 34 Annika Ottosson, förvaltningschef, rättighetskommitténs kansli, 0705-77 77 86 Marianne Salén, MR-strateg inriktning TD, rättighetskommiténs kansli, 070-543 70 36


Läs meddelandet som PDF