Pressmeddelande
Från Regionservice
2006-12-14 14:22


En samlad IT-organisation i Västra Götalandsregionen


Servicenämnden har tagit det avslutande beslutet i den process som syftat till att samordna all IT-verksamhet i Västra Götalandsregionen.

Samordningen innebär att ca 470 medarbetare inom IT den 1 januari går över från Sjukhusförvaltningar, Primärvård/tandvård och IT-Centrum och istället får sin organisatoriska tillhörighet i VGR-IT, ett område i Serviceförvaltningen. Servicenämndens beslut att ta emot de berörda förvaltningarnas IT-verksamhet har föregåtts av motsvarande beslut i berörda förvaltningar om att lämna över IT-verksamheten till Serviceförvaltningen. Även delar av regionens telefoni, såväl teknik som personal, övergår till Serviceförvaltningen.
En samlad organisation gör det möjligt att på ett bättre sätt ta tillvara IT-kompetensen inom regionen. Det blir enklare att undvika dubbelarbete och det underlättar konsolidering av applikationer och infrastruktur. Det förväntas också skapa förutsättningar för kostnadseffektiv och säker 24-timmars drift och support av viktiga produktionssystem. Genom denna samordning av IT-verksamheten i Västra Götaland bildas därmed en av Sveriges större IT-organisationer. VGR IT kommer att svara för IT-tjänster till Västra Götalandsregionens verksamheter, bland annat till 17 sjukhus, 130 vårdcentraler och 168 folktandvårdskliniker. En samlad IT-organisation i Västra Götalandsregionen är en organisationsförändring som sker utifrån en lämnad motion i regionfullmäktige den 14 september 2004.

Yttrande över ”Motion om social/etisk upphandling”
Servicenämnden har också getts tillfälle att yttra sig över ”Motion om social/etisk upphandling”. Motionären ville att Västra Götalandsregionen främjar upphandling av produkter som uppfyller FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, konventionen om barns rättigheter samt ILO:s grundläggande konventioner.
I Servicenämndens yttande framgår att inom Serviceförvaltningen och område Westma, regionens inköpsorganisation pågår redan arbete kring upphandlingar utifrån etiska och sociala krav. Servicedirektören har under hösten 2006 också fått ytterligare uppdrag utifrån de diskussioner som förts mellan presidierna i mljönämndenoch servicenämnden. Presidierna var överens om att frågan har hög prioritet för Västra Götalandsregionen och att Servicenämnden via Servicedirektören och regionens Inköpsråd bereder frågan utifrån lämpliga upphandlingsområden och hur uppföljning skall ske. Även i Serviceförvaltningens budgetskrivelse för 2007 finns inskrivet att arbetet kommer att utvecklas när det gäller upphandlingar utifrån etiska och sociala aspekter.

 

 

Serviceförvaltningen är en ny förvaltning i Västra Götalandsregion. Uppdraget är att leverera servicetjänster till regionens verksamheter. Till förvaltningen hör följande områden Tvättteriet Alingsås, WESTMA, Hjälpmedel samt Administrativt centrum. Den 1 januari samordnas IT-organisationerna i förvaltningen. Även andra områden kan senare komma att samordnas i Serviceförvaltningen.  

 



Kontaktperson: Kjell Andersson, ordförande Servicenämnden, tel. mobil: 0703-44 70 94, tel. arb: 0321-270 94
Stig Fihn, Servicedirektör, Västra Götalandsregionen, tel arb. 0521-275565, tel. mobil 0705-39 53 92


Läs meddelandet som PDF