Pressmeddelande
Från Regionservice
2008-02-11 15:30


Gemensamt regionkuvert


Beslutet att ta ett enhetligt grepp över kuverten i Västra Götalandsregionen gav besparingar på ca 6.8 miljoner kr under 2007.

Västra Götalandsregionen beslutade under 2006 att ta ett enhetligt grepp över kuverten. Regionen hade vid denna tidpunkt
ca 80 olika varianter av kuvert, ofta med lokal prägel. Regionen anlitade ett flertal tryckerier och kuvertleverantörer för alla dessa varianter av kuvert.
Den sammanlagda kostnaden för kuvert, tryckning, frakt, porto
och fasta utgifter uppgick till närmare 50 miljoner kronor under år 2006.

2007 skedde en förändring

Under 2007 skedde en förändring då Västra Götalandsregionen
fr o m april införde ett gemensamt regionkuvert. Inköpsrådets ordförande Nils Crona säger att detta ligger helt i linje med regionens nya inköpsprocess. - Vi har fått en leverantör av kuverten och vi har fått en väsentlig reduktion av antalet olika kuvert.  – Detta och andra förändringar i posthanteringen har för åtta månader under 2007 sänkt regionens kostnader med 6.8 miljoner kronor. Samtliga regionkuvert har nu samma logotyp och samma avsändare.

Den gemensamma avsändaradressen har inneburit att all returpost till regionen anländer till postenheten inom Regionservice där brevöppning, eftersökning och returnering sker. 

Central samordning och fördelning av bl.a portokostnaden minskade antalet fakturor från 7.200 år 2006 till beräknade
120 fakturor under 2008.
           
Under 2008 kommer Västra Götalandsregionen att fortsätta arbetet med att förbättra och förenkla postala tjänster bl a med att införa betydligt fler s k E-brev – elektroniska brev.



Kontaktperson: Sten Ekman, Regionservice, 033-616 12 92, 0705-16 12 92
Göran Mattsson, Regionservice, 031-343 27 04, 0736-25 45 04 Nils Crona, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, 0705-28 32 37


Läs meddelandet som PDF