Pressmeddelande
Från Press - Regionutveckling
2009-11-09 11:00


Avtal klart för det västsvenska infrastrukturpaketet


Minskad miljöpåverkan och ökade möjligheter att resa kollektivt till jobb och studier är några av de vinster som det västsvenska infrastrukturpaketet kan ge. Den 9 november sa också Landstinget i Halland ja till avtalet vilket innebär att samtliga parter nu ställt sig bakom inriktning och upplägg för finansiering av paketet.

Samstämmigheten kring det västsvenska paketet har varit stark sedan diskussionerna påbörjades i sommar. Nu har samtliga lokala och regionala avtalsparter, Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Göteborgsregionens kommunalförbund och Landstinget i Halland skrivit på avtalet om inriktning och medverkan till finansiering.

– Paketet innebär ett unikt tillfälle att kunna förverkliga några strategiska investeringar som på ett avgörande sätt kommer att förbättra res- och transportmöjligheterna och därmed förbättra både tillväxten och miljön i Västsverige, säger Kent Johansson, regionråd i Västra Götalandsregionen

Det västsvenska infrastrukturpaketet är resultatet av att regeringen efterlyst förslag på nya finansieringsformer som kan komplettera den statliga finansieringen av vägar och järnvägar.
Några av de största satsningarna är Västlänken, Marieholmstunneln, kollektivtrafikinvesteringar enligt projekt K2020 och en delfinansiering av en ny Göta älvbro.

– Utbyggnaderna som vi föreslår i paketet minskar trängseln och innebär förbättringar för miljön, säger Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Jan Hallberg, ordförande i Göteborgsregionens kommunalförbund, instämmer och konstaterar:
– Vi har länge sett behovet av att öka kollektivresandet i Göteborgsområdet. Förslaget skapar stora möjligheter för en utvidgad och bättre fungerande arbetsmarknadsregion.

Den största satsningen i förslaget är Västlänken. Idag kan inte tågen passera Göteborg på ett smidigt sätt. För Västsveriges många industrier och transporter mellan kontinenten och Göteborgs hamn har det varit ett problem i många år.
– Med Västlänken undanröjer vi många hinder och en utbyggd tågtrafik är också en förutsättning för en väl fungerande pendling mellan Halland och Göteborgsområdet, säger Göran Karlsson, regionstyrelsens ordförande i Region Halland.

Bakgrund:
Det är många faktorer som ligger bakom de stora behoven av investeringar i infrastrukturen.  Det västsvenska transportsystemet är sårbart med stora brister i kapacitet och standard i både väg- och järnvägsnätet. Det gäller både anslutningarna in mot Göteborgsområdet och inne i de centrala delarna. Miljön är en annan viktig faktor. Transportsystemet har, förutom klimatpåverkan, även betydande konsekvenser för luftkvalitet och hälsa. Den infrastruktur som stödjer ett ökat kollektivresande är inte tillräckligt utbyggd. Resandet med kollektivtrafiken behöver mer än fördubblas för att påtagligt begränsa biltrafikens tillväxt. En annan utmaning är att utvidgningen av Göteborgs arbetsmarknad släpar efter utvecklingen i övriga storstadsområden. En av huvudförklaringarna är bristerna i transportinfrastrukturen, särskilt inom järnvägs- och kollektivtrafikområdena. Göteborgs arbetsmarknad, som idag i princip inkluderar förortskommunerna, måste få möjlighet att växa så att den omfattar större delar av Västra Götaland och Halland.

Läs mer på http://www.vgregion.se/vastsvenskapaketet



Kontaktperson: Kent Johansson, regionråd Västra Götalandsregionen, tel nr 070- 537 03 40
Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande, Göteborg, tel nr 031-368 00 85 Jan Hallberg, ordförande Göteborgsregionens kommunalförbund, tel nr 070-761 10 42 Göran Karlsson, regionstyrelsens ordförande i Region Halland, tel nr 070- 521 31 84


Läs meddelandet som PDF