Är sjöfarten lösningen på transportsektorns problem? Och vilka miljöutmaningar står sektorn inför idag? Västra Götalandsregionen bjöd under torsdagsförmiddagen in en mängd sakkunniga till seminarium för att presentera projekt som på olika sätt syftar till att minska sjöfartens miljöpåverkan.
Birgitta Johansson, vice ordförande i regionutvecklingsnämnden, inledde seminariet med att påpeka sjöfartens betydelse.
- 85 procent av Sveriges godstransporter går via hamnar- utan sjöfarten stannar Sverige. Sjöfarten har goda förutsättningar att bli det minst miljöstörande transportslaget eftersom energiförbrukningen är låg per ton gods och kilometer. Men som det ser ut idag är utsläppen allt för stora, både från båtarnas bränslen och från de kemikalier som används ombord. Jag ser gärna en ökad sjöfart, men minskad miljöpåverkan är en förutsättning.
- Sjöfarten ligger efter i miljöfrågan till följd av att fokus under många år har legat på vägtrafiken. Om inte sjöfarten tar tag i sina miljöproblem så kommer föroreningarna från fartygen att vara större än landutsläppen om ett tiotal år, menade Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum.
En av punkterna under seminariet var projektet Clean Shipping som går ut på att etablera samarbete med stora exportföretag och rederier för att få dem att inse vikten och affärsmöjligheterna med en renare sjöfart. Enligt projektledare Ulf Duus har 12 företag hittills skrivit på kriteriedokumentet för Clean Shipping.
- Dagens konsumenter ställer allt högre krav på miljövänliga produkter och där spelar transporterna en stor roll. På så sätt blir miljövänliga transporter också ett viktigt konkurrensmedel för de fraktbolag som kan erbjuda det.
En annan fråga som togs upp under dagen var de giftiga bottenfärger som har en direkt påverkan på havsmiljön. I hamnar, skärgårdsvikar och i områden med tät trafik ser man nu världen över skador på den marina miljön till följd av att färgerna läcker ut skadliga ämnen. Björn Dahlbäck från Marine Paint, ett forskningsprogram för miljöanpassade båtfärger, berättade om deras världsledande forskning på området och kommenterade:
- Ska vi få igenom ett hårdare regelverk för båtfärger krävs att det faktiskt finns tekniska lösningar som fungerar. Programmets mål är att forskningsresultaten kan leda till en produkt som är överlägsen de alternativ som idag finns på marknaden, men som inte har dom negativa miljöeffekterna.
För att behålla och utveckla den maritima sektorn krävs samarbete, något som betonades flera gånger under dagen. Den maritima strategi för Västra Götaland som Västra Götalandsregionen har tagit initiativ till bygger på samarbete mellan näringsliv, samhälle, forskning och utbildning. Strategin är unik i sitt slag, men för att klara utmaningarna krävs också en nationell samordning för hållbart nyttjande av havsresurserna.