Imorgon får Göteborg besök av representanter från fordonskluster i Italien, Frankrike, Tyskland och Polen. De är här för att starta upp projektet Safe and Green Road Vehicles (SAGE).
Projektet, som löper över tre år och finansieras av EU:s forskningsprogram, leds av Västra Götalandsregionen och övriga västsvenska partners är Volvo Technology och Chalmers Tekniska Högskola. Total budget för projektet är 30 miljoner kronor varav den svenska delen utgör drygt 8 miljoner kronor.
För att fordonssektorn i Västsverige ska kunna fortsätta vara stark krävs långsiktig satsning på forskning och innovation samt samarbete mellan näringsliv, akademi och offentliga aktörer.
– Vi hoppas att SAGE kan vara en av de pusselbitar som påskyndar utvecklingen av säkra och gröna fordon. Samtidigt syftar projektet till stärkt samarbete både mellan aktörer i Västsverige och mellan deltagande Europeiska fordonskluster, säger Helena L Nilsson, forskningschef på regionutvecklingssekretariatet.
Gemensam handlingsplan för forskning och innovation
SAGE startar med en inventering av respektive fordonskluster samt en analys av styrkor och svagheter. Med detta som grund ska partnerskapet sedan ta fram en gemensam handlingsplan med åtgärder som ska stärka deltagande kluster samt bidra till att stärka den Europeiska fordonsindustrin som helhet. Det kan bland annat röra sig om forskningssamarbeten, utbildningsutbyten, lösningar för att dela med sig av innovationer, specialisering samt olika policy- och finansieringsinstrument.
Radikala lösningar krävs för att möta framtida utmaningar
Vägtransporter i Europa står för nästan en femtedel av de totala utsläppen av växthusgaser och bidrar starkt till pågående klimatförändring. Det finns för närvarande mer än 700 miljoner vägfordon i Europa och 2050 antar man att antalet ha växt till drygt 3 000 miljoner. Med det i åtanke blir ytterligare satsningar på olycksförebyggande teknik en allt mer central fråga. Bara inom Europa skadas runt 1,5 miljoner personer årligen, varav drygt 30 000 med dödlig utgång.
Fordonsindustri och forskningsaktörer i Europa har länge arbetat med dessa frågor, men de radikala lösningar som kan möta efterfrågan på säkra och fossilfria vägtransporter har ännu inte slagit igenom på bred front.
Övriga internationella partners i projektet är fordonstillverkaren FIAT, fordonsleverantören Continental, universiteten i Turin, Warsawa och Regensburg, Regionen Piemonte, staden Regensburg samt den franska klusterorganisationen MOVEO. Vid startkonferensen på Lindholmen Science Park den 29-30 november kommer partnerskapet att få ta del av västsvenska goda exempel, bland annat Test Site Sweden och kompetenscentret SAFER.