Pressmeddelande
Från Regionutvecklingssekretariatet
2014-02-18 11:50


Regionstyrelsen sätter press på regeringen om E20


Regionstyrelsen i Västra Götaland ställer sig bakom en skrivelse där man föreslår infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd bygga ut drygt 7 mil av E20 genom länet till en trafiksäker väg med god framkomlighet. Regionala och lokala intressenter är då beredda att medfinansiera utbyggnaden med en miljard kronor för att bygga ut trafikfarliga vägsträckor med låg standard.

E20 genom Västra Götaland - en av landets farligaste vägar

VGR satsar alltså tillsammans med övriga intressenter en miljard på åtgärder som skulle minska antalet döda och svårt skadade med hela 80 procent. Under en femårsperiod skulle detta innebära att 30 personer färre kommer att dödas eller bli svårt skadade som följd av trafikolyckor på de aktuella etapperna av E20. Det blir fyra körfält på en stor del av sträckan med goda omkörningsmöjligheter och kortare restider. I skrivelsen uppmanas regeringen att ta med fem etapper av E20 i Nationell transportplan för 2014-2025; förbi Vårgårda, Vårgårda-Vara, förbi Skara, Götene-Mariestad och förbi Mariestad.

- Vi tycker det är ett bra erbjudande för statens del eftersom de åtgärder vi föreslår ger stora effekter och vi dessutom erbjuder en betydande medfinansiering, säger Gert-Inge Andersson, regionstyrelsens ordförande och sammankallande i den E20-grupp som arbetat fram förslaget.

- Medfinansieringen innebär stora åtaganden för kommunerna men vi måste nu tillsammans med övriga intressenter agera för att få regeringen att agera och snabbast möjligt bygga bort onödiga dödsolyckor och förbättra vägstandarden för alla som är beroende av E20, menar Katarina Jonsson, ordförande i Skaraborgs kommunalförbund och en av initiativtagarna till E20-gruppen.

Målbilden om ett trafiksäkert E20 sker i två steg

Första steget innebär investeringar om 4 miljarder inklusive medfinansiering om 1 miljard. Trafikverkets förslag till Nationell transportplan för 2014-2025 från juni 2013 omfattar endast tre av delsträckorna, en utbyggnad till lägre standard och en investering om 1,5 miljarder. Erbjudandet om en medfinansiering, dvs 1 miljard mot att staten satsar ytterligare 1,5 miljarder, motsvarar därför 40 % av en utökad satsning med åtgärder som ger tydligt bättre effekter.

Den stora trafiksäkerhetseffekten uppnås eftersom vägsträckorna byggs ut till minst 2+1standard, vilket innebär att mötesolyckorna försvinner. Idag betraktas E20 genom Västra Götaland som en av landets farligaste vägar med en betydande andel tung trafik. Det blir möjligt att köra om långsamgående trafik på 76 % av vägsträckan och utbyggnaden sker i så stor utsträckning som möjligt genom att vägen byggs ut till fyra körfält. Denna standard uppnås på 56 av totalt 74 km. Idag är hastigheten nedsatt till 80 km/h och ibland lägre. Restiden mellan Vårgårda och Mariestad minskar genom investeringarna med 9 minuter. Effekterna av utbyggnaden bedöms tydligt positiva inte bara för trafikanterna utan också för det näringsliv och de verksamheter längs E20 - även utanför Västra Götaland - som är beroende av väl fungerande transporter och resmöjligheter.

I steg 2 byggs delsträckorna i sin helhet ut till fyra körfält utan korsningar i plan vilket ytterligare förbättrar både trafiksäkerhet och framkomlighet. Kostnaderna för steg 2 beräknas till mellan 1,9 och 2,9 miljarder beroende på hur E20 byggs ut förbi Skara.
Faktaunderlaget för regionstyrelsens förslag framgår av promemorian ”E20 – Inriktning för investering – förslag till utbyggnadsstrategi”, daterad 2014-02-05. I underlaget konstateras bl a att vägsträckningen förbi Skara behöver utredas vilket också regionstyrelsen tagit fasta på i sitt förslag till regeringen.
Regeringen väntas inom några månader fatta sitt beslut om den nationella transportplanen.

Brett politiskt förslag som får stöd av näringslivet

Förslaget har tagits fram i samverkan mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna i Skaraborg och Boråsregionen/Sjuhärad samt Västsvenska Handelskammaren. Det omfattar en utbyggnad av fem delsträckor av E20 i ett paket med två steg.

För ytterligare information se regionstyrelsens beslut den 18 februari 2014, diarienummer RS 2073-2012 samt PM 2014-02-05, E20 – Inriktning för investering – Förslag till utbyggnadsstrategi.



 



Kontaktperson: Gert-Inge Andersson, regionstyrelsens ordförande VGR, 070 681 79 10
Katarina Jonsson, ordförande Skaraborgs kommunalförbund, 073 461 42 77 Rolf Thor, projektledare VGR för E20-gruppen, 070 320 63 58


Läs meddelandet som PDF