Pressmeddelande
Från Regionutvecklingssekretariatet
2012-05-11 10:10


55 miljoner kronor till trafiksäkerhetsforskning


Satsningar inom forskning och utveckling stod i fokus på regionutvecklingsnämndens möte den 10 maj. Den enskilt största satsningen är en innovationsmiljö och testinfrastruktur inom fordonsindustrin. Hybridbussar och analysverktyg inom utbildnings- och kompetensområdet var några andra utvecklingsprojekt som beviljades stöd.

Kraftfull satsning på ASTA

Regionutvecklingsnämnden beslutar att avsätta 55 miljoner kronor för medfinansiering av projektet Active Safety Test Area (ASTA). Det är en utökning med 10 miljoner av det beslut som togs av regionutvecklingsnämnden under 2011 med samma projekttitel, inom ramen för programmet InMotion. Att nämnden väljer att skjuta till resurser beror främst på ökade kostnader för investeringar och projektering.

ASTA är en ny innovationsmiljö och testinfrastruktur där svensk och europeisk fordonsindustri, högskolor och forskningsinstitut kan genomföra forskning, utveckling, test och demonstrationer av avancerad säkerhetsteknik för fordon och infrastruktur. Huvudsyftet är att skapa långsiktiga förutsättningar för fordonsutveckling och forskning i Sverige och därmed nya arbetstillfällen. Initiativtagare är Test Site Sweden där medlemmarna AB Volvo, Volvo Personvagnar, Chalmers, Saab Automobile, Scania, VINNOVA, Trafikverket, Energimyndigheten och Västra Götalandsregionen ingår. Ägare till ASTA är Chalmers och SP. 

Sverige är idag bland de ledande i världen inom trafiksäkerhetsforskning. Det är ett resultat av mångårig satsning inom området. Satsningen har burit frukt med en säker trafikmiljö och starka företag med säkerhet som kärnvärde samt flera underleverantörer som har vuxit fram. Konkurrensen hårdnar nu internationellt och det pågår en stark fokusering på trafiksäkerhet i länder som Frankrike, Spanien och Storbritannien.

HyperBus- miljövänliga hybridbussar testas i stadsmiljö

Västra Götalandsregionen är med och finansierar HyperBus, ett demonstrationsprojekt inom programmet EU/Life+, där Västtrafik tillsammans med Göteborg Energi, Trafikkontoret Göteborgs Stad och AB Volvo testar en ny typ av hybridbussar i verklig trafik. Regionutvecklingsnämnden ger projektet drygt 2.6 miljoner kronor som delfinansiering av projektets totala budget på drygt 5 miljoner kronor för tre år. Samfinansieringen ska täcka merkostnader för test av ny hybridteknik i bussar vilka minskar utsläpp av CO2.
Västtrafik som är projektledare kommer att testa och demonstrera tre laddhybridbussar med snabbladdning vid ändhållplatser på linje 60 i centrala Göteborg. Bussarna körs på RME (biodiesel baserad på raps) och el och målet är att demonstrera att 60 % av driften på linjen kan ske i ren eldrift och att CO2-utsläppen kan minskas med 75 %. Volvo är ansvarig för att tekniska lösningar i fordonen fungerar, Göteborg Energi för laddstationerna, Trafikkontoret för mätning och Västtrafik ansvarar för själva demonstrationen och att testbussarna körs i verklig trafik.

Smart analysverktyg samlar utbildningsutbudet i Västra Götaland

Regionutvecklingsnämnden avsätter 1,9 miljoner kronor till ett tvåårigt projekt som handlar om att utveckla ett analysverktyg för utbildningsplanering (VUP) inom Kompetensplattform Västra Götaland. Fördelen med verktyget är att det samlar statistik från ett stort antal databaser på ett ställe och blir tillgängligt för ett stort antal brukare. Verktyget ger en samlad bild över det utbildningsutbud som finns i Västra Götaland och en möjlighet att jämföra utbudet med kommande behov på arbetsmarknaden. Underlaget kan sedan användas för arbetsmarknadsinformation och planering för kommande arbetsmarknadssatsningar.

Utredning om Karlsborgsbanan ska få finnas kvar

I höstas beslutade regionutvecklingsnämnden att finanisera en utredning om potentialen för framtida person- och godstransporter på Karlsborgsbanan. På dagens nämndmöte i Karlsborg fick politikerna information om utredningen som utgör ett underlag för Västra Götalandsregionen och kommunerna i området för ett gemensamt ställningstagande till Trafikverket om banans framtid och potentialen för framtida person- och godstransporter på Karlsborgsbanan. Utredningen kommer därför att remitteras till kommunerna i Skaraborg för synpunkter under juni – augusti 2012. Ärendet kommer först därefter upp till beslut i nämnden i höst.

Persontrafiken på Karlsborgsbanan upphörde 1986 medan godstransporter pågick in på 2000-talet. Underhållet på sträckan Tibro – Karlsborg drogs in 2003 och underhållet på sträckan Skövde – Tibro drogs in 2008. Beslut om nedläggning av sträckan Tibro – Karlsborg togs 2008. Ärendet gäller Trafikverkets beslut om sträckan Skövde – Tibro ska läggas ned och utredningen som redovisas ska alltså utgöra underlag för nämndens ställningstagande.

 



Kontaktperson: Birgitta Losman, ordförande regionutvecklingsnämnden, 0703-67 95 80
Leif Blomqvist, vice ordf regionutvecklingsnämnden, 0707-31 84 50


Läs meddelandet som PDF