Samtliga styrelser och nämnder föreslås få ansvarsfrihet och ingen får anmärkning. Några får dock en liten bock i kanten.
Detta stod klart när regionens revisorer fastställde revisionsberättelser och årspromemoria för verksamhetsåret 2006.
Sex av de 36 nämnderna och styrelserna får kritik:
? Sahlgrenska universitetssjukhuset,
? NU-sjukvården,
? Göteborgs folkhögskola,
? Dalslands folkhögskola samt
? natur- och kulturarvsstyrelsen
? regionstyrelsen
Sahlgrenska universitetssjukhuset och Dalslands folkhögskola får kritik för att de inte täckt gamla underskott i rätt tid och för att de inte heller år 2006 fick ekonomin att gå ihop.
Även NU-sjukvården får kritik för att inte ha täckt gamla underskott i rätt tid. Efter regionstyrelsens förslag till bokslutsdispositioner kvarstår del av underskotten för Sahlgrenska universitetssjukhuset och NU-sjukvården.
Göteborgs folkhögskola och natur- och kulturarvsstyrelsen kritiseras för att utan regionstyrelsens tillstånd ha använt överskott från tidigare år.
I revisionsberättelsen för regionstyrelsen noteras avstegen från lagstiftningen som gjorts vid redovisning av pensionsskulden.
Läs rena revisionsberättelser här.
Läs orena revisionsberättelser här.
Årspromemoria
Till revisionsberättelserna fogas en årspromemoria baserad på årets granskning. Där för revisorerna en del friare resonemang vilka går utanför de mer formella revisionsberättelserna. Bland annat behandlas följande:
Årets resultat. Revisorerna noterar att årets positiva resultat lever upp till kraven på god ekonomisk hushållning och betonar vikten av att fortsätta att skapa ekonomiska överskott. Syftet med överskott är att skapa ekonomiskt handlingsutrymme och ge möjligheter att avvärja eller undvika obehagliga överraskningar i form av oförutsedda svängningar i ekonomin.
Pensionsskulden. Regionen har gjort avsteg från blandmodellen genom att avsätta 500 miljoner av överskottet från år 2006 till pensionsskuld för pensioner intjänade före 1998. Revisorerna finner det mycket angeläget att regionen utarbetar föreskrifter för pensionsförvaltningen, värdesäkrar avsatta medel och upprättar en plan för avsättningar och uttag.
Dalslands folkhögskola. Dalslands folkhögskola lyckades inte heller år 2006 att få ekonomin att gå ihop. Efter fjolårets anmärkning har emellertid skolans ledning och styrelse vidtagit en rad åtgärder och städat upp. Dessa åtgärder tillsammans visar på stark ambition och förmåga att få skolan på rätt väg och att reda ut situationen.
Utvecklingsstrategin. Utvecklingsstrategin har hamnat i skuggan av vårdgarantin och riskerar att glömmas bort. Utvecklingsstrategin och vårdgarantin har ett flertal gemensamma beröringspunkter liksom ett antal gemensamma mål, t.ex. vårdens ökade tillgänglighet för patienterna eller patienternas kortare väntan på behandling. Arbetet med att söka uppfylla vårdgarantin innebär till stor del att man förbättrar inom den redan befintliga strukturen, medan utvecklingsstrategin syftar till att långsiktigt förbättra, effektivisera och samordna regionens samlade vårdresurser. Det finns ingen motsättning mellan att dagligen trimma den pågående verksamheten och att förbättra genom att se över och kanske förändra strukturer menar revisorerna.
Närsjukvården i Göteborg. Eftersom närsjukvården utvecklas på olika sätt i regionen finns det anledning för regionstyrelsen att hålla ett vakande öga på utvecklingen. Särskilt viktigt är det att se hur arbetet går i Göteborg, där det stora Sahlgrenska universitetssjukhuset driver en egen process parallellt med utbyggnaden av närsjukvården. Revisorerna betonar vikten av helhetssyn och ändamålsenlig sjukvårdsstruktur i Göteborg.
Läs hela promemorian här.