Var finns Sahlgrenska universitetssjukhusets (SU) alla inventarier?
Och vart tar de vägen när de inte behövs längre? Och hur sköts utrangeringen?
Regionens revisorer har ställt frågorna och svaren finns nu i en granskningsrapport.
Den sammanfattas så här:
- Rutiner och instruktioner för inventering och utrangering saknas eller har uppenbara brister.
- De rutinbeskrivningar som ändå finns är knappa och inaktuella.
- Inventarierna är svåra att identifiera, både i anläggningsregister och som uppmärkta enskilda föremål.
- Inventarier, äldre än tio år, är registrerade klumpvis och kan av den anledningen inte identifieras.
Det handlar om mycket pengar. Sjukhuset investerar varje år runt 260 miljoner kr i ny utrustning. År 2007 skrev sjukhuset bort inventarier med ett inköpsvärde på 165 miljoner kr. Ur bokföringssynpunkt var inventarierna avskrivna, men avskrivna inventarier representerar ändå många gånger stora värden.
Inventarierna kan utrangeras på tre olika sätt: skrotas, försäljas eller skänkas. Oavsett vilket, så ska inventarierna vara förda i såväl inventarieregister som ekonomiskt register för att därifrån föras ut ur rullorna.
För att kunna hålla reda på det som inte ska användas mer, måste man veta vad man har från början. Granskarna gjorde två stickprovskontroller: den ena undersökte om inventarierna fanns, den andra vad som hände med dem när de togs ur drift.
Av sexton kontrollerade inventarier visade sig sju finnas säkert, sju var osäkra men sannolika och två kunde man inte hitta.
Av tio kontrollerade utrangeringar hade hälften sin grund i att föremålen inte hade hittats vid inventering.
Revisorerna föreslår följande förbättringar:
- Utarbeta nya rutiner för registrering, inventering och utrangering av inventarier.
- Informera ekonomer och chefer om hur rapporteringen ska gå till.
- Samordna de olika inventarieregistren vid sjukhuset.
- Förbättra inventarieregistret och märkningen av de faktiska inventarierna.
- Inför rutinmässiga inventeringar över hela sjukhuset.
Läs rapporten här.
Kommentarer:
Jan Eriksson, sjukhusdirektör, Sahlgrenska universitetssjukhuset:
- Vi tar till oss revisorernas redovisning och kommer att förbättra våra rutiner i enlighet med deras förslag. Jag har därför lämnat ett uppdrag att, i samverkan med regionledningen, arbeta fram en handlingsplan som syftar till bättre rutiner. Vi är angelägna om att ha en god intern kontroll och revisionsrapporten är ett stöd i detta arbete.
Kerstin Brunnström, ordförande, Sahlgrenska universitetssjukhuset:
- Det arbete som sjukhusdirektören nu startat med anledning av revisionsrapporten är bra. Det är självklart att SU ska säkra sin inventariehantering. Styrelsen kommer att följa upp att så sker.
Benny Strandberg, vice ordförande, Sahlgrenska universitetssjukhuset:
- Vill man vara snäll kan man konstatera att förbättringspotentialen är stor. Det är givetvis allvarligt att det finns stora brister i våra rutiner. Att inventarier försvinner i denna omfattning utan att man vet vart, det är anmärkningsvärt.
Ulrik Nilsson, ordförande, revisorskollegiet:
- Uttjänta inventarier representerar rätt stora värden, även då de på ena eller andra sättet ska avvecklas. Därför är det viktigt, inte minst för förtroendet hos medborgarna, att det finns bra rutiner som är transparenta, öppna och genomtänkta.
Wimar Sundeen, förtroendevald revisor, revisionskollegiet:
- Granskningen som utförts av Ernst &Young visar på brister i rutiner för utrangering av inventarier samt identifiering av anläggningstillgångar. Hanteringen av väsentliga värden kräver en tillräcklig intern kontroll och är därför ett förbättringsområde för SU. Revisorerna följer med intresse hur styrelsen åtgärdar detta.