Plötsligt dyker det upp ett SMS i din telefon med texten: ”Vi ger oss inte förrän du blöder”. I din e-post finns samma budskap, liksom på din Facebooksida. Nej, du är inte förföljd, det handlar om att du gått med i det nystartade Japp-registret, som kan beskrivas som ett omvänt NIX-register, och skrivit på ett ”Tjata på mig tills jag blir blodgivare"-kontrakt.
Bakom Japp-registret står Droppen, Sahlgrenska Universitetssjukhusets blodgivarverksamhet inom Västra Götalandsregionen. Bakgrunden är att det råder stor brist på blodgivare och därmed brist på blod. Med hjälp av sociala medier, radioreklam, tv-reklam och annonser ska nu nya målgrupper i åldrarna 18-60 år övertalas att bli blodgivare. Målet är 6 000 nya givare under en treårsperiod.
- Vi vet från intervjuer vi gjort att många vill lämna blod men att de drar sig för det på grund av brist på tid, långt att åka och en rad andra skäl, säger Ulrika Ljung, kommunikatör på Droppen. Genom återkommande uppmaningar tror vi att vi kan ”tjata” på ett roligt och intresseväckande sätt så att fler tar steget till och blir blodgivare.
När man gått med i Japp-registret startar budskapsstormen. En aldrig sinande ström av meddelanden. De kommer via sms, e-post, Facebook, i radio och tv och tidningsannonser, i princip på alla de sätt som dagens multikommunikativa människor är vana att bli kontaktade på. Kanske knackar en kändis på din dörr och frågar hur det går. Räkna med budskap även på stortavlor och spårvagnar.
Japp-registrets Facebooksida kommer att matas med olika budskap för att trigga blodgivarintresset.
-Antalet blodgivare har minskat och vi har en ständig brist på blod, trots alla våra fasta blodgivare som troget återkommer , säger Ulrika Ljung, kommunikatör på Droppen. Vi behöver bli fler som ger.
Mer information och möjlighet att registrera sig finns www.jappregistret.se och www.facebook.com/jappregistret.
Fotnot: Till NIX-registret anmäler man sig för att slippa telefonförsäljare.