Pressmeddelande
Från
Primär- och tandvårdsstyrelsen
2006-12-14 12:30
Kortare väntetider och bättre telefontillgänglighet
90 procent av patienterna som har behov av ett läkarbesök får tid inom 7 dagar enligt SKL:s väntetidsmätning i Västra Götalandsregionen. Jämfört med samma tid förra året är det en ökning med 10 procentenheter. Resultatet är bättre än genomsnittet för hela landet som är 87 procent.
SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, gör mätningar av vårdgarantin två gånger om året. En del av vårdgarantin är att patienterna ska få kontakt med oss inom ett dygn och den andra delen är att de som har behov av en läkartid ska kunna få en sådan inom 7 dagar.
Under 2006 har det också genomförts två mätningar av telefontillgängligheten vid de vårdcentraler som infört TeleQ. Vid oktobermätningen kom 88 procent av patienterna i kontakt med oss samma dag, jämfört med 82 procent i mars.
Tele Q har nu införts vid 80 procent av våra verksamheter och fler är på gång. Vid årsskiftet kommer 90 procent att ha infört telefonsvarsystemet.
Kontaktperson:
Hans Johanson, primär- och tandvårdsdirektör, 0708-39 997 80, Calle Blomberg, controller ekonomi, 070-3437896, Yvonne Ericsson, controller verksamhetsutveckling, 070-5281761, Lars Mård, controller personal, 070-9623199
Lena Jansson (s), ordf, 070-5561784, Nestor Vega (v), vice ordf, 070-5667269