Sjukvårdsrådgivningen i Göteborg har Sveriges bästa bemötande och tillgängligheten har ökat under årets första månader.
Det var information som gavs från Sjukvårdsrådgivningen i Göteborg vid mötet med hälso- och sjukvårdsnämnden för centrala och västra Göteborg (HSN 5) idag.
En nationell patientundersökning under 2009 visar att bemötandet vid Sjukvårdsrådgivningen i Göteborg är bäst i landet (av totalt 14 sjukvårdsrådgivningar). När det gäller väntetid kommer man på fjärde plats.
Tillgängligheten har ökat till att 82 % av samtalen besvaras inom nio minuter, och så gott som 100 % inom femton.
Den ökade tillgängligheten beror främst på en ökning av antalet sjuksköterskor som svarar i telefon, ett uppehåll i samverkan med övriga tre sjukvårdsrådgivningar inom regionen kring gemensam telefonkö samt en satsning på det interna arbetet. Uppehållet i samverkan innebär en förbättring med kortare tid per samtal. Detta eftersom övriga sjukvårdsrådgivningar även sköter tidsbokning till vårdcentraler, jourcentraler och akutmottagningar samt översänder journalkopior, vilket innebär mer tid per samtal.
– VG Primärvård har inneburit en tydlig förändring av den sorts samtal som inkommer och
tillgängligheten till vårdcentraler har ökat. Antalet samtal är lika många, men det har blivit lättare att hänvisa patienterna. Det menar Ann-Louise Andersson, verksamhetschef vid Sjukvårdsrådgivningen i Göteborg.
Medfinansiering av Tillnyktringsenheten
HSN 5 vill säkra omhändertagandet av berusade personer genom att skjuta till medel för att säkra dygnet-runt-verksamhet på Tillnyktringsenheten.
Därför beslutade HSN 5 idag att medfinansiera Tillnyktringsenheten med 135 000 kr i sex månader. Därefter räknar nämnden med att den nationella översynen av missbruks- och beroendevården som påverkar ansvarsfördelningen mellan huvudmännen är klar.