Var 17:e minut drabbas någon av en stroke i Sverige. Att få vård snabbt och att lära sig att känna igen symtomen på stroke är livsviktigt. Lördagen den 23 februari kl. 11-14 finns personal från NU-sjukvården på plats på Torp Köpcentrum i Uddevalla, för att prata stroke och öka kunskaperna hos allmänheten.
Det blir andra gången som NU-sjukvårdens personal möter människor på ett köpcentrum för att prata stroke. Idén att nå ut med strokeinformation på detta sätt prövades i november förra året på Överby köpcentrum i Trollhättan. Aktiviteten föll mycket väl ut och lördagen den 23 februari är det dags igen, men nu på Torp Köpcentrum, Uddevalla, i Hem & Fritidshuset.
Då kommer besökarna kunna:
• Kika in i en ambulans
• Testa om man själv är i riskzonen
• Göra AKUT-testet som kan göra alla till en livräddare.
En folksjukdom
Stroke är en folksjukdom och varje år insjuknar ungefär 30 000 – bara i Sverige. NU-sjukvårdens aktivitet på Torp är en del av Nationella strokekampanjen, som är ett initiativ från Sveriges landsting och regioner. Kampanjen drog igång hösten 2011 och pågår fram till 2013. Målet är att lära fler att upptäcka stroke och att direkt ta kontakt med sjukvården. Glädjande nog visar siffror att kunskapen bland Sveriges invånare om symtomen på stroke har ökat kraftigt sedan kampanjen startade (från fyra procent till 22 procent). Men det kan bli många fler.
Rädda fler
Det är inte bara kännedomen som blivit bättre. Också utvecklingen av strokevården för den som drabbas har förbättrats de senaste åren. I NU-sjukvården har ett systematiskt arbete bedrivits för att förbättra strokevården. Det har givit resultat. Antalet trombolyser, så kallad propplösande behandling, har ökat. Behandlingen sätts också in fortare idag. Men ännu fler skulle kunna få hjälp om fler lärde sig känna igen symtomen på stroke och ringde 112 direkt.
– Det är så viktigt att man får vård snabbt när man drabbas av stroke. Om vi får in patienterna i tid kan vi rädda dem till ett bättre och friskare liv, säger neurolog och överläkare Arne Allardt.
Når nya grupper
– Genom att möta människor på ett köpcentrum där det rör sig mycket folk kan vi nå många som normalt inte kommer i kontakt med sjukvården. Vi fick en väldigt positiv respons från allmänheten när vi var på Överby i höstas. Det hoppas vi på även denna gång. Även om vårt huvudsakliga mål är att öka kunskapen om stroke hos gemene man kommer vi dessutom kanske precis om förra gången att fånga upp några personer som är i riskzonen för att få stroke.
Länk till mer information om strokekampanjen