Pressmeddelande
Från NU-sjukvården
2010-06-24 18:00


Ett stort kliv framåt för akutverksamheten i NU-sjukvården


Vårens arbete för att fortsätta utveckla akutprocessen har gett en bra och bestående förbättring, men arbetet fortsätter för att nå regionens mål fullt ut. Just nu pågår mer än tio tester som ska leda till kortare väntetider och bättre arbetsmiljö.

Bestående förbättringar för patienterna

Det senaste året har stor kraft lagts vid att förbättra väntetiderna och vårdprocesserna inom akutverksamheten i NU-sjukvården. Många förändringar har testats, flera har genomförts och successivt har resultaten visat sig. Arbetet ska leda till att NU-sjukvården når regionens mål för väntetider på akutmottagningarna. Måltalen, som anges för 90 procent av patienterna, innebär att första vårdbedömning (så kallat triage) ska ske inom tio minuter, längsta tid till att få träffa läkare får vara 90 minuter, och den totala genomloppstiden på akuten ska som längst vara fem timmar.

Mätningarna visar att NU-sjukvården tagit stora steg framåt det senaste året, trots att man ännu inte når de regionala målen. Även i jämförelse med övriga sjukhus inom Västra Götalandsregionen har NU-sjukvården relativt bra resultat.

– Även om vi fortfarande har en bra bit kvar innan vi når våra mål, är vi väldigt stolta över vad våra medarbetare har åstadkommit så här långt, säger Magnus Kronvall och Hans Svensson, områdeschef för medicin respektive akutverksamheten.

Bäst i regionen på snabb vårdbedömning

I juni får knappt 80 procent av patienterna sin första vårdbedömning inom tio minuter på akutmottagningen på NÄL, att jämföra med målet på 90 procent. För de båda akutmottagningarna tillsammans blir resultatet istället 69 procent, vilket är det bästa resultatet av regionens sjukhus (motsvarande mätresultat för Skaraborgs sjukhus finns dock ej).

För lång väntetid till läkare trots förbättring

Även tid till läkare har förbättrats kraftigt, från närmare sex timmar i september 2009 till närmare fyra timmar idag, för den patient som får vänta längst. Fortfarande återstår en del innan vi når regionens mål, då 60 procent av patienterna får träffa läkare inom 90 minuter, vilket ändå är i mitten i en jämförelse med regionens övriga sjukhus. Enligt regionens beslut ska väntetiden till läkare minskas ytterligare till högst en timma under nästa år.

Stabil förbättring för total genomloppstid

En stabil förbättring kan visas när det gäller den totala genomloppstiden, det vill säga tiden från att patienten kommer till akuten, till dess att han eller hon lämnar akuten för att åka hem alternativt kommer till en vårdavdelning. Drygt 80 procent av patienterna kan lämna akutmottagningen på NÄL inom fem timmar. Även där ligger NU-sjukvården i nivå med övriga sjukhus i regionen.

Utvecklingsarbetet fortsätter under hösten

De positiva resultaten hittills har lett till ett stort engagemang för det fortsatta förbättringsarbetet. Just nu pågår mer än tio tester som ska leda till kortare väntetider och bättre arbetsmiljö. Ett av dem innebär att läkare, sjuksköterska och undersköterska arbetar i team och följer patienten under hela dennes tid på akutmottagningen, ett annat innebär förändrad akutjournal för att minska den tid läkarna behöver lägga på administration.

Ett motsvarande utvecklingsarbete pågår inom diagnostiken för att korta väntetider när det gäller svar från röntgenundersökningar, blodprover osv, vilket kommer att påverka den totala genomloppstiden på akutmottagningen. Även på vårdavdelningarna inom medicin utvecklas arbetssätten för att komma tillrätta med överbeläggningarna, något som också på sikt kommer att påverka väntetiderna på akuten. Dessutom fortsätter det långsiktiga arbetet med att utöka möjligheterna för vissa patientgrupper att kunna läggas in direkt på vårdavdelning utan att behöva passera akuten, när så är medicinskt lämpligt. Det gäller redan idag för bland andra vissa äldre patienter som tidigare varit i kontakt med de medicinska äldrevårdsavdelningarna på Uddevalla sjukhus.

Bakgrund

Det var i november 2008 som akutmedicin inom NU-sjukvården samlades på NÄL, och kort därefter, i januari 2009 samlades den akuta kirurgin inom NU-sjukvården också på NÄL. Dessa båda förändringar var ett led i utvecklingsarbetet Vård 2010 som syftar till att förbättra effektivitet och kvalitet i NU-sjukvården. Sjukhusen får i och med Vård 2010 olika roller, där NÄL utvecklas mot mer akutsjukvård och Uddevalla sjukhus mot mer planerad vård.



Kontaktperson: Magnus Kronvall, områdeschef medicin, tfn 076-107 10 35
Hans Svensson, områdeschef akutverksamheterna, tfn 0768-42 99 40 Vivian Komstadius, informatör, tfn 0730-60 60 77


Läs meddelandet som PDF