Pressmeddelande
Från NU-sjukvården
2011-04-01 11:30


Gott bemötande men tillgängligheten måste förbättras


Patienterna på NU-sjukvårdens akutmottagningar är nöjda med bemötandet. Däremot behöver tillgängligheten förbättras för att den patientupplevda kvaliteten ska vara tillfredsställande. Det visar en undersökning från Sveriges Kommuner och Landsting som presenterades på fredagen.

Nationella patientenkäten för akutmottagningar genomförs av Sveriges Kommuner och Landsting. Patienter från landets akutmottagningar har berättat om sina erfarenheter och bedömt bland annat bemötande, förtroende, delaktighet och information. I NU-sjukvården är det den patientupplevda kvaliteten på akutmottagning på NÄL och akutmottagningen för ortopedi i Uddevalla som bedömts i undersökningen. Totalt 304 patienter som besökt akutmottagningarna i NU-sjukvården har besvarat enkäten.

Bemötandet bland de bästa i Västra Götalandsregionen

När det gäller bemötande upplevde patienterna att de blivit bemötta med respekt och på ett hänsynsfullt sätt. Här placerar sig NU-sjukvården i topp i Västra Götalandsregionen tillsammans med akutmottagningarna i Lidköping och Alingsås.

– Patienternas höga värdering av bemötandet på våra akutmottagningar är speciellt glädjande. Det beskriver på ett tydligt sätt det stora engagemanget från vår personal som trots ett hårt tryck under långa perioder ändå sätter ett gott bemötande i främsta rummet, säger Lars Helldin t f sjukhusdirektör i NU-sjukvården.

Delaktigheten kan förbättras

På frågan om patienten kände sig delaktig i beslut om sin vård och behandling så mycket som de önskade svarade knappt hälften av de tillfrågade på akutmottagning på NÄL att de helt och hållet känt sig delaktiga. När det gäller akutmottagningen för ortopedi är det något fler är hälften som svarat så.

Information till patienten bland de bästa

Patienterna upplever att de får bra information om sitt tillstånd på akutmottagningen för ortopedi, den patientupplevda kvaliteten är högre än genomsnittet i Västra Götalandsregionen. Akutmottagningen på NÄL ligger i nivå med övriga akutmottagningar i regionen.

Förtroendet för läkare i nivå med övriga i regionen

Patienten känner förtroende för de läkare de träffade på båda akutmottagningarna, här placerar sig NU-sjukvården i stort sett i nivå med övriga akutmottagningar i regionen.                   

Upplevd nytta över snittet för ortopedakuten

Patienterna upplever att deras aktuella behov av sjukvård blivit tillgodosedda vid besöket, i högre grad på akutmottagningen för ortopedi än på akutmottagningen på NÄL som placerar sig som övriga stora akutmottagningar i regionen.

Rekommendation av akutmottagningarna till andra patienter

Patienter som besökt akutmottagningen för ortopedi har svarat att de kan rekommendera akutmottagningen till andra patienter, deras svar ligger i nivå med såväl riket som regionen. Akutmottagningen på NÄL ligger dock något lägre. 

Tillgängligheten kan förbättras

På frågan om hur lång tid patienterna fick vänta på akuten får akutmottagningen för ortopedi ett resultat i linje med genomsnittet för riket. Akutmottagningen på NÄL hamnar dock lägre än genomsnittet i riket men i nivå med de båda akutmottagningarna på SÄS och Sahlgrenska.

- Efter att ha tagit del av enkätresultatet kan vi konstatera att NU-sjukvården i undersökningen visserligen får något bättre siffror än de båda andra stora akutmottagningarna i regionen, men detta är inte något vi är nöjda med. Vårt mål är att även nationellt placera oss bland de bästa, säger Lars Helldin.

- I Socialstyrelsens rapport om väntetider vid sjukhusbundna akutmottagningar som gjordes för ett år sedan, placerar vi oss långt ner på listan. Det är därför glädjande att mätningarna från mars i år visar på en stor förbättring, även om vi har en bit kvar till regionens mål som innebär att 90 % av patienterna ska träffa en läkare inom 1 timma. Marsmätningarna visar att 52 % av patienterna på akutmottagningen NÄL får träffa en läkare inom 1 timme avslutar Lars Helldin.



Kontaktperson: T f sjukhusdirektör Lars Helldin, tel 0733-76 72 40
Områdeschef Akutverksamheten, Hans Svensson, tel 0768-42 99 40 Pressansvarig Maria Arup, tel 0761-13 22 77


Läs meddelandet som PDF