Patienterna lotsas snabbare vidare till rätt enhet och väntetiden har minskat efter att nya rutiner införts på Näls psykiatriska mottagning.
Sedan i maj har personer som sökt akut psykiatrisk vård fått ringa för att få konsultation eller tid för besök hos en läkare på mottagningen. Redan två månader senare kan akutmottagningen konstatera att flödet är jämnare.
- Vi har kunnat se att belastningen är mer spridd över dygnet, bekräftar Per Persson, chef på psykiatriska akutmottagningen. Nu tror och hoppas vi att det kommer att fortsätta i den riktningen.
Då de nya rutinerna infördes hade mottagningen problem med stundtals lång väntetid för patienterna och en en ojämn arbetsbelasning för personalen.
- Under vissa tider fanns ingen i väntrummet medan det var fullsatt under andra, berättar Per Persson. Nu är arbetsbelastningen för personalen jämnare och patienterna känner sig mer trygga i och med att de får en reserverad tid inom ett dygn om de är i behov av det - och då slipper den eventuella väntetiden.