Pressmeddelande
Från NU-sjukvården
2009-12-21 08:00


Förbättringsarbete börjar ge resultat på NÄL:s akutmottagning


Höstens systematiska arbete för att förbättra akutprocessen börjar visa resultat. Fortsatt arbete krävs får att fullt ut nå regionens uppsatta måltal, men även för att förbättra processerna för såväl personal som patienter.

Västra Götalandsregionen har i sin utvecklingsplan tagit fram måltal för ledtider som gäller för regionens akutmottagningar. Där anges att 90 procent av patienterna som söker vård på akuten ska ha fått sina vårdbehov bedömda och prioriterade inom tio minuter. Den totala tiden som patienten tillbringar på akuten ska vara sex timmar för 90 procent av patienterna. Ett stort arbete för att förbättra rutiner och införa nya arbetssätt har skett kring akuten i NU-sjukvården under hösten. Resultaten har också börjat visa sig. Tiden till vårdbedömning som i september mättes till 96 minuter har i oktober, november och december varit mellan 20 och 30 minuter.

Den totala genomloppstiden har minskat kontinuerligt under hösten och närmar sig målet som anger att 90 procent av patienterna tas omhand inom sex timmar. I september togs 72 procent av de vårdsökande på akuten omhand inom den angivna tiden och i december var samma siffra 85 procent.

För att uppnå bättre resultat har flera olika förändringar genomförts och kontinuerligt justerats. En ny funktion som akutöverläkare som leder arbetet har införts på medicinakuten, en ledningssjuksköterska samordnar omvårdnadsarbetet, nya arbetssätt för den inledande vårdbedömningen har provats och justerats, en tydligare fördelning av arbetet har införts, arbetsrutiner har dokumenterats bättre osv.

För det fortsatta arbetet har en offensiv målbild tagits fram: Sveriges bästa akutmottagning 2011!

- Vi har självklart en lång väg att gå för att nå dit, men det känns väldigt bra att vi börjar se tydliga resultat, säger Magnus Kronvall, områdeschef för medicin och ansvarig för processarbetet.

- Det har varit ett tufft år för akutens personal och många av medarbetarna känner sig väldigt slitna, därför känns det bra att vi börjar hitta en struktur som fungerar, menar Hans Svensson, områdeschef för akutverksamheten i NU-sjukvården.

 

Varje dag tas i genomsnitt 120 patienter omhand på NÄL:s akutmottagning, ungefär hälften av dessa tas emot inom den internmedicinska specialiteten. Därför har fokus på arbetet varit just på medicinakuten. Under 2009 tas ca 44.000 patienter emot på akutmottagningen på NÄL, medan ca 25.000 patienter tas emot i den akuta verksamheten i Uddevalla, varav ca 11.000 besök sker på närakuten respektive drygt 14.000 på ortoped- och ögonakuten. 



Kontaktperson: Hans Svensson, områdeschef akutverksamheterna, tfn 0522-26 10 33
Magnus Kronvall, områdeschef medicin, tfn 0520-47 89 90


Läs meddelandet som PDF