Patientnämndernas årsredovisning för 2009 visar på problem med bland annat tillgänglighet, vårdgaranti och bemötandet.
Patientnämndernas ärenden visar att många patienter upplever att de slussas runt i sjukvårdssystemet och ingen ser till helheten. Många patienter är oklara över vem som har ansvaret i samband med remisser mellan vårdenheter. Nämnderna ser vidare att remisser blir obesvarade av olika anledningar och att remissvar inte återkopplas till patienten.
Vårdgarantin och dess tillämpning är fortfarande mycket aktuellt i kontakten med patientnämnderna. Regelverket är svårtolkat för både patienter och vårdgivare. Problemen rör till exempel orimliga väntetider, informationsbrist från vårdgivare och bristande resurser inom vissa områden.
Bemötandefrågorna utgör mellan 12-15 procent av det totala antalet ärenden till patientnämnderna. Närmare 70 procent av dem som har synpunkter på bemötande är kvinnor. För patienter som har klagomål på bemötande fyller patientnämnderna en särskilt viktig funktion då inga andra klagomålsinstanser tar hand om sådana.
I redovisningen framgår också att patienter upplever att vården inte lyssnar till deras berättelse.
Utöver att hjälpa och stödja enskilda patienter har patientnämnderna också till uppgift att förmedla patienternas synpunkter och klagomål till vårdgivaren och till vårdens politiker. Detta bidrar till kvalitetsutveckling i vården som ska förbättra situationen för patienterna.
Några exempel till följd av patienters synpunkter och klagomål:
• Ett stort antal ärenden hos patientnämnderna rörande akutsjukvården har lett till ett samarbete mellan patientnämnderna och etikkommittén. Fördjupad analys kommer att göras och återkopplas till vården.
• En audionommottagning såg över sin bemanning vilket ledde till bättre tillgänglighet på telefon.
• En kommun ser över sin egen klagomålshantering utifrån patientnämndsärenden.
• En skrivelse har skickats till hälso- och sjukvårdsutskottet angående problem med tolkning och tillämpning av vårdgarantibestämmelser.
• Flera ärenden med frågeställningar till patientnämnderna har bidragit till att regler och rutiner gällande förskrivning av peruk m.m. har ändrats.
Antalet personer som vänt sig till patientnämnderna 2009 är ungefär lika många som tidigare år, drygt 4000. 2,6 personer per 1000 invånare i Västra Götaland kontaktade någon av de fyra patientnämnderna med synpunkter eller klagomål på vården.