Pressmeddelande
Från Patientnämndernas kansli
2008-01-28 10:45


Patientnämnderna gör skillnad för patienterna


Patientnämndernas årsredovisning för 2007 visar att patienters klagomål har gett resultat. Bland annat har gemensamma regler skapats och rutiner har ändrats inom sjukvården i Västra Götaland till gagn för patienterna.

Antalet personer som vände sig till de fyra patientnämnderna i Västra Götaland förra året är ungefär lika många som föregående år, lite drygt 4000. Var tusende läkarbesök (cirka en promille) leder till att patienten kontaktar en av de fyra patientnämnderna med någon form av fråga eller klagomål.

De patientnämnder som haft flest kontakter per 1000 invånare, Borås och Mariestad, ser en fortsatt minskning. I Uddevalla som ligger lite under genomsnittet är antalet kontakter samma som 2006 och i Göteborg som också ligger under genomsnittet ser vi en ökning. Jämfört med andra instanser dit patienter kan vända sig med frågor och klagomål, Ansvarsnämnden och Patientförsäkringen, kan vi konstatera att patienterna i första hand vänder sig till patientnämnderna.

Bland de ärenden som inkommit till patientnämnderna dominerar fortfarande frågor om  vårdgaranti och valfrihet. Nämnderna har under året fått förklara  hur regelverket  för vårdgarantin och valfriheten fungerar både för patienter och vårdpersonal. Många undrar också vad ordet garanti innebär. När det gäller tillgängligheten är det främst personer som har haft svårt att komma fram till vårdcentraler. Många har också klagat på vårdpersonalens bemötande. En vanligt kontaktorsak med patientnämnden är även att man upplever att ingen tar ansvar för deras vård och behandling. Kommunikationen brister mellan olika vårdgivare.

Patientnämndernas uppdrag är inte bara att ta emot synpunkter och klagomål från patienter. Man har också till uppgift att påtala brister för vårdgivare och för vårdens politiker i syfte att förbättra situationen för patienterna. Några exempel på förbättringar för patienter till följd av patientnämndernas påpekanden:

  • Rutiner har tagits fram för information till patienter om vad som händer med remisser.
  • Ändringar av  kallelser som uppfattats diskriminerande.
  • Bemötandefrågorna tas upp vid många arbetsplatsträffar.
  • Beslut om gemensamma regler för ersättning vid utebliven operation.
  • Beslut om att inrätta ett regionalt utrednings- och bedömningsteam för transsexualism.
  • Beslut om att neuropsykiatriska utredningar ska ingå i vårdgarantin.
  • Gemensamma riktlinjer för vård av patienter med skyddad identitet.


Kontaktperson: Patientnämnden Uddevalla, Sofia Nordberg, 0522- 67 08 61, Patientnämnden Göteborg, Karin Norin-Nilsson, 031-63 70 13,
Patientnämnden Borås, Tommy Nordqvist, 033-17 48 53, Patientnämnden Mariestad, Håkan Lönnberg, 0501-621 73, hela verksamheten, Dan Jonsson 0521-27 52 76.


Läs meddelandet som PDF