Pressmeddelande
Från Patientnämndernas kansli
2015-02-04 12:00


Fortsatt bristande tillgänglighet till vården i Västra Götalandsregionen


Under 2014 tog patientnämnderna i Västra Götalandsregionen emot 5 225 patientärenden. Det övergripande problemområde som särskilt har uppmärksammats i patientnämnderna är tillgänglighet till hälso- och sjukvård.

 

Iakttagelser utifrån patientsynpunkter 2014 

Vem får tillgång till vård?

Bristande tillgänglighet till:
- primärvård
- psykiatrisk vård, såväl specialistsjukvården som primärvården

Klagomål visar på svårighet att få kontakt med respektive mottagning, vilket kan leda till uteblivna recept, intyg, besökstider och i sin förlängning brister i vård och behandling.

Vem tar vårdansvaret?

Patienter upplever att primärvårdsläkare gör en bedömning om patients behov av specialistvård, men specialistvården bedömer att primärvården är rätt vårdnivå. Patienter undrar vart de ska vända sig.

Valfrihet och vårdgaranti?

Patienter har synpunkter på resurs-, prioriterings-, valfrihets- och vårdgarantifrågor.

Exempel är bristande tillgänglighet till ortopedi och ögonsjukvård samt bristande tillgång till vårdplatser inom barnintensivvården. Problemen inom vård och behandling kan bland annat leda till lång väntetid till läkarbesök samt uppskjutna operationer. När specialistsjukvården inte håller vårdgarantin upplever patienter att de saknar information om valfrihet och de upplever inte vårdgarantin som en garanti.

 

Fem patientnämnder från och med den 1 januari 2015

Från och med den 1 januari 2015 finns det fem patientnämnder, fristående från hälso- och sjukvården, i Västra Götaland: norra patientnämnden, patientnämnden Göteborg, södra patientnämnden, västra patientnämnden och östra patientnämnden.

Patientnämndernas verksamhetsområde omfattar all offentligt finansierad hälso- och sjukvård, viss socialtjänst i samband med kommunal hälso- och sjukvård, samt delar av elevhälsan. Vårdens utförare och beställare samt Inspektionen för vård och omsorg får generell och kontinuerlig återkoppling av patientnämndernas iakttagelser.

 

Patientnämndernas kansli tar emot klagomål på vård i Västra Götaland

Patienter eller närstående som har klagomål eller behöver hjälp i kontakten med vården kan kontakta patientnämndernas kansli. Kansliets tjänstemän har tystnadsplikt.


Patientnämndernas årsredovisning 2014

 

Kontaktpersoner

För mer information kontakta Yvonne Tellskog, förvaltningschef 070-340 76 22 eller Mona-Lisa Dahlberg 010-441 20 09



Kontaktperson: Se ovan.


Läs meddelandet som PDF