Pressmeddelande
Från Primärvårdskansliet FyrBoDal
2010-02-05 14:30


Året som gått i Primärvården FyrBoDal

Hög tillgänglighet och en ekonomi i balans


Vårdcentralerna i Primärvården FyrBoDal har förbättrat sin tillgänglighet i telefonen ytterligare. Det är väldigt bra med tanke på den höga belastningen i november då vi hade många samtal som rörde vaccineringar och influensa.

På personalsidan har verksamheterna arbetat aktivt med att förbättra arbetsmiljön under året och det är glädjande att sjukfrånvaron minskat från 5,9 till 4,1 procent.
Förvaltningens sammanlagda resultat för 2009 är 23,4 miljoner kronor.

Vårdcentralerna i Primärvården FyrBoDal arbetar ständigt för att erbjuda en god tillgänglighet i telefon och till besök. Ambitionen är att klara Vårdgarantins mål om att alla har rätt till en kontakt samma dag och vid medicinskt behov tid för läkarbesök inom en vecka och många vårdcentraler lyckas också med det.

När det gäller tillgängligheten i telefon har vårdcentralerna stadigt blivit bättre de senaste åren. Snittet för 2009 ligger på 94 procent, vilket är samma som året innan trots att behovet av information som rörde vaccination och influensa ökade belastningen betydligt under november månad. I december låg snittet på 97 procent och många vårdcentraler har haft ett snitt på 100 procent under hela året.

Telefontillgängligheten mäts varje månad och tillgängligheten till läkarbesök mäts två veckor i mars och två veckor i oktober. Av dem som hade behov av ett läkarbesök fick 96 respektive 97 procent tid inom en vecka under mätperioderna.

En intensiv månad

November 2009 var sannolikt den mest arbetsintensiva månaden någonsin i primärvården. Efterfrågan på vård, framförallt vaccinationer, och råd om vård var hög. Vårdcentralerna fick sammanlagt nästan 90 000 samtal där människor ville ha råd om vård. Det är nästan dubbelt så många samtal som vi tar emot en vanlig månad. Av de 90 000 samtalen fick 25 645 svar via ett inspelat meddelande med vaccineringsinformation. Av de övriga 63 138 samtalen besvarades 89 procent samma dag.

Till detta kommer dessutom 15 000 samtal till Sjukvårdsrådgivningen/1177 under november och 5 000 samtal till en särskild influensalinje.

Bemötande

Vårt mål är att alla som kommer till oss eller ringer ska vara nöjda med bemötandet. Vårt förhållningssätt ska kännetecknas av flexibilitet och serviceanda utan att ge avkall på medicinska behov och kvalitet.

Medarbetare som arbetar nära patienter har fått utbildningen ”Ett bra bemötande och vinnande relationer” i samband med att de fick information om VG Primärvård.

Bemötande handlar också om att alla ska bemötas med respekt och bli lyssnade på utifrån egna förutsättningar och behov. Vare sig man är ung eller gammal, lång eller kort, vilken åkomma man har eller om man är man eller kvinna. Ibland måste vi ta på oss ”jämställdhetsglasögonen” för att vara uppmärksamma på att det finns skillnader vad gäller behandlingsmetoder, läkemedel och också bemötande om vi har en kvinna eller en man framför oss.

Bemötande med respekt ska genomsyra allas bemötande av alla. Målet är att alla invånare ska kunna delta i och bidra till samhällslivet. När det gäller den fysiska tillgängligheten redovisar alla vårdcentraler hur tillgängliga lokaler de har för människor med en funktions¬nedsättning. Den inventering som gjordes inför detta hjälpte också vårdcentralerna att identifiera vilka åtgärder som behövdes för att vi ska leva upp till handlingsplanen ”det goda livet – för alla” som antogs av regionfullmäktige i februari 2008. 

Miljö

Inom miljöområdet har vi under året arbetat med att identifiera vilka kemikalier vi använder och vi arbetar för en utfasning av vissa hälsofarliga kemikalier. Vi har minskat antalet resta mil i tjänsten och arbetar också för att använda alternativa bränslen så långt det är möjligt. Alla våra tjänstebilar är miljöbilar.

Våra medarbetare får grundläggande miljöutbildning och alla verksamheterna med mer än fem anställda är miljödiplomerade.

En ekonomi i balans

Årets resultat är 23,4 miljoner kronor, vilket är 8,9 miljoner kronor mer än förra året. Det är framförallt ökade intäkter, men också en satsning på att få kontroll på kostnadssidan som bidragit till det goda resultatet. Vi startade tidigt med att anpassa våra kostnader mot de nya förutsättningarna som VG Primärvård innebar och det har också bidragit till ett bra ekonomiskt resultat.

Samtidigt har de nya förutsättningarna skapat en större osäkerhet kring de ekonomiska frågorna. Under de tre första månaderna efter införandet av VG Primärvård tappade förvaltningen 14 procent av sitt patientunderlag, främst i de områden som blivit konkurrensutsatta. Vi jobbar med att behålla och ta tillbaka marknadsandelar, men vi måste också anpassa våra verksamheter till nya förutsättningar.

En god arbetsgemenskap

En god arbetsmiljö och en attraktiv arbetsplats är ett av de viktigaste målen på personalsidan. För att nå dessa mål har verksamheterna bland annat arbetat med att skapa vi- och teamkänsla, sett över arbetsbelastningen och arbetsfördelningen, ökat den interna kommunikationen och delaktigheten och arbetat med projekt för att skapa bättre arbetsmiljö. Vi har också satsat på arbetsmiljöutbildningar för våra chefer.

Ett viktigt kvitto på att vi lyckats bra med arbetsmiljösatsningarna är den sjunkande sjukfrånvaron hos våra kvinnliga medarbetare. Sjukfrånvaron hos distriktsläkare ligger kvar på samma nivå medan alla andra kategorier, främst distriktssköterskor och sjuksköterskor men även läkarsekreterare, har minskat.
Den låga sjukfrånvaron är också ett resultat av att vi lyckats väl med våra rehabiliterings¬satsningar både när det gäller långtidssjukskrivna och de som har återkommande korttidsfrånvaro.

Uppföljningen av vår jämställdhetsplan visar att vi kommit långt på flera områden, men att vi ändå kan bli bättre. Av de nio chefer som rekryterats var fem kvinnor och fyra män. Kvinnor och män har nästan lika stor utbildningsfrånvaro och andelen heltidsanställda har ökat bland både kvinnor och män även om män i högre grad än kvinnor är heltidsanställda. När det gäller föräldraledighet tar kvinnor ut nästan dubbelt så mycket som män, men männens uttag har ökat med nästan en procent jämfört med året innan.

VG Primärvård

Vårdcentralerna har under 2009 arbetat med att förbereda sig inför VG Primärvård. På personalsidan räknade vi med att 100 anställda skulle beröras av en omställning eftersom vi fick mindre patientunderlag. Av dessa har 40 procent gått till andra arbetsgivare, 24 procent har gått i pension och 36 procent är kvar och kan i de flesta fall erbjudas arbete inom förvaltningen.

VG Primärvård har ändrat förutsättningarna för många verksamheter. Den nya konkurrensen om både patienter/kunder och medarbetare har tvingat oss att fokusera på såväl kvaliteten i våra verksamheter som hur vi ska förmedla vad vi kan på ett bra sätt. Vi har arbetat mer än tidigare med att marknadsföra våra verksamheter. Ett exempel är den satsning på öppet hus som genomfördes samma lördag i augusti på alla offentliga vårdcentraler i Västra Götalandsregionen. Satsningen var lyckad och många vårdcentraler upplevde att det var positivt att möta befolkningen på ett avslappnat sätt och få en chans att visa upp verksamheten.

Personalen har upplevt oro under den här perioden men det finns också en stor vilja till förändring – och en kampvilja – som har lett till starkare vi-känsla på våra arbetsplatser. En förhoppning är att VG Primärvård ska ge en ökad frihet när det gäller att utveckla sina egna verksamheter utifrån befolkningens behov. Många verksamheter upplever också att det är positivt att det nya systemet fokuserar mer på kvaliteten i vården än på kvantiteten.

Vår stora styrka är vår långa erfarenhet och våra kompetenta medarbetare och det vi kan investera i inför framtiden är att låta våra medarbetare fortsätta utveckla sin kompetens för att anpassa sig till befolkningens behov och de medicinska krav som ställs.



Kontaktperson: Göran Wennberg, primärvårdsdirektör, tfn 070-606 86 36
Gunilla Josefsson (s), ordf, 070-605 65 38


Läs meddelandet som PDF