Pressmeddelande
Från Primärvårdskansliet FyrBoDal
2007-04-19 16:00


Telefontillgängligheten ett fokusområde


Sedan införandet av telefonsvarsystemet TeleQ på alla vårdcentraler i Primärvården FyrBoDal kan vi följa telefontillgängligheten varje månad. Under de första tre månaderna var det mellan 85 och 89 procent av samtalen som åtgärdades samma dag.

Enligt siffrorna för mars så klarar alla vårdcentraler utom två vårt mål för 2007 – att ligga över 80 procent i svarsfrekvens. Mer än hälften av vårdcentralerna har över 90 procents tillgänglighet i telefonen. Vid de vårdcentraler som ännu inte klarar målsättningen pågår ett arbete för att analysera orsakerna och kunna sätta in åtgärder.
TeleQ har ökat våra möjligheter att följa upp telefontillgängligheten kontinuerligt. Under mars var det 52 648 samtal som ringdes in till våra vårdcentraler via TeleQ.

Delårsrapport

Primärvården FyrBoDals helårsprognos för 2007 pekar efter första kvartalet på ett överskott på 3 Mkr. Jämfört med budget är detta en positiv avvikelse på 6,7 Mkr. Intäkterna har ökat mot föregående år med 6,9 procent. Det beror delvis på ökade prestationer. Från och med årsskiftet har Primärvården FyrBoDal tagit över verksamhet och läkemedelsansvar för de patienter som var listade på Villa Qrera i Ljungskile. Detta har också påverkat kostnaderna för såväl personal som medicinsk service som ökat. Däremot har läkemedelskostnaderna minskat med 2,8 procent jämfört med föregående år.
Styrelsen för Primärvården FyrBoDal godkänner delårsbokslutet mars 2007 och översänder rapporten till regionstyrelsen.

Investeringsbudget

Primärvården FyrBoDal har behov av att göra utrustnings- och fastighetsinvesteringar motsvarande 12,6 miljoner kronor under 2007. Styrelsen för Primärvården FyrBoDal har fastställt investeringsplanen.



Kontaktperson: Göran Wennberg, primärvårdsdirektör, tfn 070-606 86 36
Gunilla Josefsson (s), ordf, 070-605 65 38


Läs meddelandet som PDF