En patientenkät inom rehabverksamheten i Primärvården Södra Älvsborg visar att 99 procent av patienterna tycker att de har blivit bemötta med respekt och engagemang. 96 procent anser att de fått bästa möjliga hjälp och behandling. Lägst betyg får telefontillgängligheten, där 81 procent av patienterna anser att det är lätt att komma fram på telefon.
Kvalitetsmätningen genomfördes under hösten 2007 bland ca 3000 patienter som besökte sjukgymnastik eller arbetsterapi inom Primärvården Södra Älvsborg. Svarsfrekvensen var 80 procent. Syftet med mätningen var att hitta förbättringsmöjligheter inom rehabverksamheten utifrån patienternas erfarenheter och upplevelser.
Kvalitetsmätningen, som kallas KUPP – Kvalitet Ur Patientens Perspektiv – är den första som har genomförts inom rehabverksamheten. Den mäter dels patientens upplevelse inom olika områden (respekt, förståelse, engagemang, behandling, information, möjlighet att delta i beslut mm), dels hur stor betydelse man anser att varje område har. Genom att jämföra upplevelse och betydelse kan man identifiera områden som behöver förbättras ur patientens perspektiv.
På flertalet av frågeställningarna i enkäten har 95-100 procent av patienterna svarat att de har en positiv upplevelse. Det viktigaste området som identifierats som förbättringsområde och som man nu kommer att arbeta vidare med är telefontillgängligheten.
- 81 procent av patienterna anser att det är lätt att komma fram på telefon, och här kan vi bli bättre. 92 procent av patienterna tycker att det är lätt att få en besökstid. Det är en bra siffra, men eftersom det är ett område som patienterna anser vara av stor betydelse behöver vi förbättra oss även här, säger Kerstin von Sydow, primärvårdsdirektör.
Mätningar kommer att återkomma regelbundet för att följa upp förbättringsarbetet.
Resultatet redovisades på styrelsemötet den 14 mars.