Pressmeddelande
Från (None)
2006-06-26 16:00


Satsningar på telefontillgängligheten på vårdcentralerna Noltorp och Sörhaga har gett resultat


En mätning av telefontillgängligheten vecka 24 vid vårdcentralerna Noltorp och Sörhaga visar på goda resultat. På Vårdcentralen Noltorp har man genom att organisera om arbetet kunnat öka telefontillgängligheten markant.

Resultaten bygger på mätningar av antal påringningar och andel besvarade påringningar till vårdcentralerna. På Sörhaga har man förbättrat sig från 78 % besvarade påringningar vid mätningen vecka 13 till 93% vid mätningen vecka 24. Medan man på Noltorp har förbättrat siffran 50% i första mätningen till maximala 100% vid mätningen i juni.

- Det är glädjande att den förstärkning som gjorts på Vårdcentralen Noltorp, med fler sjuksköterskor som svarar i telefon, har givit så goda resultat, säger Lena Jansson, ordförande i Primär- och tandvårdsstyrelsen.

- Tillgängligheten både på telefon och till besökstider är en prioriterad fråga för oss i primärvården och dessa mätningar ger oss en möjlighet att se hur vi lever upp till vår del av vårdgarantin, säger områdesdirektör Kerstin von Sydow.



Kontaktperson: Kerstin von Sydow, områdesdirektör, tfn 0705-54 89 90
Lena Jansson (s), ordförande Primär- och tandvårdsstyrelsen, tfn 0705-56 17 84


Läs meddelandet som PDF