Nu inför 1177 Sjukvårdsrådgivningen ett nytt telefonisystem som gör det smidigare för landstingen att samarbeta kring sjukvårdsrådgivning. I Västra Götalandsregionen sker övergången tisdagen den 12 mars. Den närmaste veckan efter det att systemet tagits i drift kan det, tillfälligt, uppstå störningar i en del samtal.
1177s sjukvårdsrådgivning gör allt för att detta inte ska påverka svarstiderna och tillgängligheten. Men om patientens samtal blir bortkopplat i kön eller vid samtal med en telefonsjuksköterska måste tyvärr patienten ringa upp 1177 på nytt.
Det nya telefonisystemet gör det lättare för 1177-sjuksköterskorna runt om i landet att samarbeta med varandra.
- Meningen är att det nya telefonsystemet ska effektivisera vår rådgivning, men det innebär ingen förändring av hur vi arbetar. Våra rådgivande sjuksköterskor besvarar även i fortsättningen först och främst samtal från patienter i Västra Götalandsregionen, säger Christina Oscarsson, verksamhetschef på 1177 Sjukvårdsrådgivning i Västra Götalandsregionen.
Vid allvarlig eller akut händelse ring man som vanligt alltid 112.