Pressmeddelande
Från Närhälsan
2014-08-16 14:30


Journalsystemen på Närhälsans jourcentraler I Göteborg ligger nere


På grund av störningar i Telias nätverk i Göteborg ligger för närvarande journalsystemen nere på jourcentralerna i Göteborg och Mölndal. Även 1177:s telefonrådgivning i Göteborg är drabbad, men alla telefonsamtal besvaras. Det kan dock ta lite längre tid än vanligt innan man kommer fram. Telia felsöker problemet sedan igår eftermiddag. I nuläget är det svårt att säga när felet kan vara avhjälpt. Det är Närhälsans jourcentraler Kungshöjd, Hisingen, Gamlestadstorget och Mölndal (som ligger på SU Mölndals sjukhus). Det finns för närvarande ingen information om att det är problem på andra jourcentraler inom Närhälsan, men det kan inte uteslutas att problem finns på någon eller några av de andra. De drabbade jourcentralerna har övergått till manuella rutiner vid journalföring, betalning och liknande och väntetiderna kan därför bli längre än vanligt. Närhälsan ber patienterna om överseende med detta. De patienter som inte har akuta behov av bedömning uppmanas att vänta tills journalsystemen på de drabbade jourcentralerna fungerar igen, eller söka på någon av de öppna jourcentraler som ligger närmast. Vid allvarligare akut tillstånd ska patienter som vanligt söka vård på sjukhusens akutmottagningar.


Kontaktperson: Karin Rignér, chefläkare Närhälsan, mobil: 070-205 58 68
Benny Johansson, IT-chef Närhälsan, mobil: 070-546 67 66


Läs meddelandet som PDF