Regionservice har under 2012 effektiviserat verksamheten motsvarande 76,5 miljoner kronor. Detta har kunnat genomföras med en bibehållen och i många fall högre kvalitet, enligt genomförd kundundersökning.
Positivt resultat och nöjda kunder
Regionservice har under 2012 effektiviserat verksamheten motsvarande 76,5 miljoner kronor. Förutom ett avkastningskrav på 50 mnkr har Regionservice lämnat ett positivt resultat på 26,5 mnkr. Detta är ett resultat av genomförda effektiviseringar under året, bland annat har antalet anställda minskat jämfört med 2011.
- Det positiva resultatet är en effekt av den kontinuerliga utveckling som sker inom vår förvaltning, säger Sten Axelsson, servicedirektör.
I slutet av 2012 genomförde Regionservice en kundundersökning, Nöjd-Kund-Index. I stort sett alla tjänster som som ingick i undersökningen fick högre betyg jämfört med 2011 års undersökning.
- NKI mäter om vi levererar rätt tjänst, i rätt tid och med rätt kvalitet, säger Ulf Aronsson, chef för Partnerrelation. Glädjande nog ser vi en positiv trend överlag inom Regionservice
Servicepaket möjliggör effektivisering
Det går att utnyttja resurserna i vården effektivare. Det visar de pilotprojekt som nyligen avslutas i Västra Götalandsregionen, där ett nytt koncept för servicetjänster prövats på två sjukhus. De mätningar, som gjordes i samband med pilotprojekten, visar att ett standardiserat arbetssätt gav en processeffektivisering där högre kvalitet och kompetens kan säkerställas. Slutrapporten visar också att det är avgörande att Regionservice och vården arbetar tillsammans med att långsiktigt utveckla sina processer. Det är när gränsytorna mellan vård och service tydliggörs, och de olika kompetenserna kan utföra sina respektive delar i samverkan, som man får en kvalitets- och effektivitetshöjning av hela vårdprocessen.
- Rapporten visade det vi hoppades – att vi kan utveckla och effektivera serviceprocesserna i vården. Nu är det viktigt att Regionservice och sjukhusen fortsätter detta arbete tillsammans, säger servicenämndens ordförande Lena Hult (S). Vi har ett gemensamt ansvar att driva utvecklingsarbetet framåt med högre patientsäkerhet, mer kompetensutveckling och effektivare resursutnyttjande som mål.
Utökat samarbete mellan Regionservice och rättighetskommitténs kansli
Arbetet med att ställa krav på tillgänglighet vid upphandling ska fortsätta och utvecklas till att gälla allas mänskliga rättigheter. Detta beslutade servicenämnden och kommittén för rättighetsfrågor i november 2011. Bland de mänskliga rättigheterna finns flera principer som kan beröras av upphandlingar. Till dem räknas exempelvis icke-diskriminering, jämlikhet, jämställdhet och delaktighet. Även tillgänglighet är en ytterst central aspekt.
Arbetet kommer initialt att fokuseras på diskrimineringslagen och då främst i upphandlingar för hälso- och sjukvårdstjänster. En handlingsplan för att utveckla och följa upp detta arbete har tagits fram i samarbete mellan Regionservice och rättighetskommitténs kansli. Handlingsplanen antogs vid servicenämndens sammanträde 1 februari.