Pressmeddelande
Från Västra Götalandsregionen
2007-10-01 09:28


Från servicenämndens senaste möte

Västra Götalandsregionen kräver socialt ansvar av sina leverantörer


 

 

Västra Götalandsregionen har i samarbete med Stockholms läns landsting och Region Skåne tagit fram riktlinjer för hur de fortsättningsvis skall arbeta för att säkerställa att leverantörer lever upp till bestämda krav vid upphandlingar.

 

Vid ett möte mellan presidierna i servicenämnden och miljönämnden i september 2006 behandlades frågan om sociala/etiska aspekter vid upphandling. Presidierna var överens om att frågan har hög prioritet för Västra Götalandsregionen. Ett samarbete mellan Stockholm läns landsting, Region Skåne och Västra Götalandsregionen inom detta område har nu resulterat i ett strategidokument som föreslås gälla för de tre landstingen och vid sitt senaste möte ställde sig servicenämnden positiva till riktlinjerna i dokumentet. Strategidokumentet föreslår:

- Fem prioriterade produktkategorier

- En uppförandekod där leverantörer och underleverantörer som minimum skall leva upp till kraven inom sex specificerade områden

- Förslag till handlingsplan på kort respektive lång sikt.

 

I uppförandekoden för leverantörer slås fast att ILO:s (International Labour Organization) åtta kärnkonventioner och FN:s barnkonvention samt det arbetarskydd som gäller i tillverkningslandet ska vara uppfyllda vid upphandling.

 

De obligatoriska kraven handlar bland annat om socialt ansvarstagande i syfte att motverka risken för barnarbete, undermålig arbetsmiljö, tvångs- och straffarbete, diskriminering, orimliga arbetstider och lagstadgade lönenivåer. Kraven är en följd av den kritik som framkom i en rapport från SwedWatch tidigare i år. Vidare ställer de tre huvudmännen krav på att företagen ska sträva efter att minska energi- och resursförbrukning, minska utsläpp och även att kemikalier ska hanteras på ett säkert sätt både för de anställda och naturen. De obligatoriska kraven kommer att skrivas in som särskilda kontraktsvillkor från och med 1 januari 2008.  

 

Bilaga Strategidokument innehållande Uppförandekod och Handlingsplan

 

Samordnad patientfakturering

Servicenämnden gav också vid sitt möte servicedirektören i uppdrag att samordna regionens patientfakturering i Regionservice enligt gällande förslag. Tidigare har patienter som under en viss period varit på besök i primärvården, åkt ambulans och behandlats på öppen-eller slutenvård på regionens sjukhus fått fakturor från de olika vårdgivarna. En samordnad patientfakturering innebär att patienter får en enda samlingsfaktura för samtliga vårdavgifter för en period.

 



Kontaktperson: Stig Fihn, servicedirektör, tfn: 0521-275565, 0705-395392
Svante Hemberg, vice ordförande servicenämnden, tfn 0706-464179 Arne Andersen, områdeschef WESTMA, tfn: 0501-62257, 0706-705321


Läs meddelandet som PDF