Pressmeddelande
Från Revisionen
2010-03-31 10:30


Revisorerna rapporterar:

Svag kontroll av regionens inköpskostnader Regionens inköpspolicy ännu inte helt införd


Revisorerna har granskat hur regionfullmäktiges beslut från 2004 om en ny inköpspolicy och hur regionstyrelsens beslut om en ny inköpsprocess 2005 har satts i verket. Det är regionstyrelsens ansvar att övergripande styra och följa upp inköpsprocessen i regionen.

Revisorerna konstaterar i sin rapport att mycket arbete återstår. Inköpsprocessen har ännu inte utvecklats till den strategiska verksamhet som var avsett.

Syftet med inköpsprocessen är att minska regionens kostnader samtidigt som patientsäkerheten ska öka.  

Någon uttalad strategi eller övergripande prioritering finns inte, vilket försvårar planeringen för både inköpsorganisationen och verksamheterna. Bristen på strategi och prioriteringar avspeglas i inköpsorganisationen på så sätt att all upphandling dras genom samma kam. Det görs ingen skillnad mellan pennor och patientsäkerhet.

Eftersom analyser av vad och hur mycket som ska köpas är sällsynta, försämras möjligheterna att effektivisera. Verksamheter gör därför inköp vid sidan om regionens ingångna avtal, vilket också försämrar möjligheterna till effektivisering.

Något regionövergripande IT-system som stöd för inköpsprocessen finns inte heller, vilket försvårar för uppföljning, styrning och intern kontroll.

Klicka här för att läsa  rapporten (nytt fönster).



Kontaktperson: Berndt Sabel, förtroendevald revisor, 0705-85 29 14
Christer Johansson, förtroendevald revisor, 0703 - 26 13 07 Marit Käppi, yrkesrevisor, 0709 - 20 69 65.


Läs meddelandet som PDF