Pressmeddelande
Från Sahlgrenska Universitetssjukhuset
2009-06-08 13:00


De flesta patienter nöjda med vården på Sahlgrenska Universitetssjukhuset


Nu har svaren kommit på de knappt 11 000 enkäter som skickats till patienter som vårdats på sjukhuset under september-november 2008. 84 procent är nöjda eller mycket nöjda med vården.

– Vi är här för patienternas skull och deras syn på vården är av avgörande betydelse för vårt arbete. Nu har vi en utgångspunkt som kan hjälpa oss att bli ännu bättre, säger kvalitetsdirektör Ing-Marie Bergbrant.

Det är andra året enkäten, som 2008 besvarats av 4500 personer, skickats ut. Den består av 25 frågor som bland annat handlar om tillgänglighet, information, bemötande och behandling.

Liksom i 2007 års enkät får bemötande, behandling, omvårdnad, personalens stöd och kontinuitet i vårdkontakterna högst vitsord. Drygt 85 procent av patienterna upplever till exempel att de får vara kvar på sjukhuset så länge de behöver. Patienterna är också nöjda med informationen och den planerade väntetiden inför inskrivning på vårdavdelning.

Flera av de verksamheter som arbetat målmedvetet med att förbättra sin verksamhet har också fått utdelning i enkäten, som neonatalvården där 91,4 procent av de svarande ger högsta eller näst högsta betyg i år jämfört med 75,9 procent förra året.

Även barnkardiologi, ortopedi och geriatriken Mölndal har fler nöjda patienter i årets enkät.
– Resultatet visar att många avdelningar har arbetat systematiskt för att förbättra för våra patienter och att vårt kvalitetsarbete ger resultat, men det finns mycket kvar att göra, säger Ing-Marie Bergbrant.

Det ska tas krafttag med bland annat patienternas delaktighet, information under vårdtiden och kontakt mellan vårdavdelning och vårdcentral, som inte fick lika bra resultat.

Lägst betyg får dock standarden på lokalerna.
– Invigningen av den nya vårdbyggnaden i juni är en del av en upprustningsplan för Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Den kommer att betyda mycket för den framtida vården, säger Ing-Marie Bergbrant.

Utrymme ges för patienternas egna kommentarer på de flesta frågorna och många berör då behovet av förbättrad städning.

Mer information Patientenkät slutenvård 2008


 



Kontaktperson: Ing-Marie Bergbrant, kvalitetsdirektör, mobil 073-625 45 44


Läs meddelandet som PDF