Bemötandet fick högsta betyg av patienterna som besökt någon av Sahlgrenska Universitetssjukhusets mottagningar, enligt den patientenkät som genomfördes i våras. På en hundragradig skala fick mottagningarna på barnsjukhuset hela 95 poäng.
Nästan 16 000 patienter som besökte någon av sjukhusets mottagningar på barnsjukhuset och inom den psykiatriska och somatiska vården för vuxna erbjöds i våras att lämna synpunkter på vården. Drygt hälften av patienterna tog chansen att ge sitt omdöme.
Frågorna handlade om bemötande, tillgänglighet, förtroende, delaktighet, information, upplevd nytta samt om de kan rekommendera mottagningarna till andra. Patienterna värderade vården mellan 0 och 100 poäng.
Visade respekt och hänsyn
Patienterna kände att de blev bemötta med respekt och på ett hänsynsfullt sätt. Poängen för denna fråga var för barnmottagningarna 95 poäng, de psykiatriska mottagningarna 85 poäng och somatiska mottagningarna 92 poäng . Motsvarande poäng för hela Västra Götaland var 94, 85 och 93 och för Sverige 94, 85 och 93 .
Höga poäng fick Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus även när det gällde förtroende för vårdpersonalen och många kunde också rekommendera mottagningarna här till andra.
Patienter som besökte psykiatriska mottagningar visade högt förtroende för sin behandlare. Lägre poäng fick mottagningens tillgänglighet.
Också de somatiska mottagningarna fick goda omdömen när det gäller förtroende för vårdpersonal. Lägst poäng fick mottagningarna när det gäller tillgänglighet och delaktighet.
– Resultatet är en hjälp att utveckla områden som patienterna anser kan bli ännu bättre. Varje enhet ska nu analysera sina resultat, upprätta handlingsplaner och genomföra förbättringsåtgärder, säger Ing-Marie Bergbrant, kvalitetsdirektör vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Läs resultaten i sammanställning av Nationell öppenvårdsenkät