Patienter och anhöriga har blivit än mer positivt inställda till vården på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. I 2009 års patientenkät ger de sjukhusets personal ett mycket gott betyg.
Drygt 13 000 patienter, som besökte någon av Sahlgrenska Universitetssjukhusets mottagningar eller har genomgått dagkirurgi, erbjöds att lämna synpunkter på vården i den patientenkät, som sjukhuset för tredje året i rad nu genomfört. Hälften av patienterna tog chansen att ge sitt omdöme.
Frågorna rörde det samlade intrycket, tillgängligheten, informationen, bemötandet, behandlingen och vårdkedjan.
Av de patienter som besökte mottagningar var 87 procent mycket nöjda eller nöjda. Resultaten är en förbättring med tre procentenheter jämfört med tidigare enkäter.
Mest uppskattades yrkeskunnighet, samstämmig information samt att läkarna lyssnade. Lägre betyg fick den sammanlagda väntetiden och kontakten mellan mottagning och ansvarig läkare utanför sjukhuset.
91 procent nöjda med dagkirurgin
Bland dagkirurgiska patienter var 91 procent mycket nöjda eller nöjda. Det är en förbättring med två procentenheter jämfört med tidigare enkäter. Mest uppskattade patienterna yrkeskunnighet och bemötande hos personalen och att de inte behövde övernatta. Förbättringsområden var väntetiden, samarbetet med läkare utanför sjukhuset samt information inför och under behandling.
Sahlgrenska Universitetssjukhusets årliga patientenkät är den största i sitt slag i Sverige i antalet tillfrågade patienter. Det ovanliga är att enkätens innehåll görs tillgängligt för patienter och allmänhet att ta del av. Resultatet är en hjälp att utveckla områden som patienterna anser kan bli ännu bättre och ingår som central del i Sahlgrenska Universitetssjukhusets strategiska arbete för ökad patientsäkerhet och därmed att få fler nöjda kunder.
- Vi vill tacka patienterna för det engagemang de visat genom att delge oss sina synpunkter på vården. Sjukhusets mottagningar och dagkirurgiska enheter kommer nu att arbeta med förbättringsförslagen för att ytterligare höja kvaliteten på vården, kommenterar Ing-Mare Bergbrant, kvalitetsdirektör på sjukhuset.
Varje enhet ska nu analysera sina resultat, upprätta handlingsplaner och genomföra förbättringsåtgärder.
Läs mer i patientenkäten på http://www.vgregion.se/Patientenkat2009