Pressmeddelande
Från Sahlgrenska Universitetssjukhuset
2011-04-01 09:00


Patientenkät 2011

Patienterna på akutmottagningarna känner sig väl bemötta


Bemötandet på akutmottagningarna fick höga poäng när patienterna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset svarade på den enkät som genomfördes under hösten 2010. Patienterna ansåg också att de haft stor nytta av vården och de allra flesta, 86 procent, kan rekommendera akutmottagningen till andra.

Patienternas erfarenheter och synpunkter på vården utgör ett viktigt underlag för förbättrings- och utvecklingsarbete. Därför har sjukhuset frågat patienterna om deras upplevelser av vård och behandling.

Under hösten 2010 fick patienterna möjlighet att bedöma bland annat bemötande, förtroende, delaktighet, information och tillgänglighet på sjukhusets akutmottagningar. Svaren har poängsatts mellan 0 och 100, där 100 är bästa värde, av patientupplevd kvalitet (PUK-värde).

Bemötandet fick 86 i PUK-värde medan förtroende för personalen fick PUK-värdet 83. På samma nivå låg svaren på frågor om patienterna kunde rekommendera sjukhuset till andra. Enkätresultatet visar också att patienterna upplevt sig ha haft nytta av vården och känt förtroende för personalen.

Patienterna ansåg dock att de fick vänta för länge på akutmottagningen. Bland förbättringsområdena fanns därför tillgängligheten, som med PUK-värde 47 fick lägst värde i enkäten.

Liknande resultat som förra året

Svaren i årets enkät uppvisar ungefär samma mönster som vid förra årets mätning. Frågor om bemötande, förtroende och vilja att rekommendera akutmottagningen till andra fick även då högst poäng. Två förbättringsområden är att öka patienternas möjligheter till delaktighet och tillfredsställa behovet av information.

Patienternas upplevelse av tillgängligheten fick också i tidigare enkät lägst betyg. Just tillgängligheten är något sjukhuset arbetar målmedvetet med och flera projekt pågår som syftar till kortade väntetider.

– Det finns mycket kvar att göra, speciellt vad gäller väntetiderna, konstaterar Ing-Marie Bergbrant, kvalitetsdirektör på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

– Patienternas synpunkter är väldigt värdefulla i det förbättringsarbete som ständigt pågår på sjukhuset, fortsätter hon och avslutar med att tacka patienterna för det engagemang de visat genom att fylla i enkäten.

Hur gjordes enkäten?
Det är andra året i rad som en nationell patientenkät skickats ut till de patienter som besökte någon av sjukhusets akutmottagningar - på Sahlgrenska sjukhuset, Mölndals sjukhus, Östra sjukhuset och Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus samt akutmottagningarna inom Infektion och Gynekologi.
Samma enkät har använts på akutmottagningarna på sjukhusen i Västra Götalandsregionen och övriga Sverige.
På Sahlgrenska Universitetssjukhuset fick drygt 2 300 patienter enkäten i sin brevlåda ett par veckor efter besöket på akutmottagningen. 47 procent besvarade den.

Läs mer om resultaten av patientenkäten



Kontaktperson: Ing-Marie Bergbrant, kvalitetsdirektör, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, tel 031-342 17 73, mobil 0736- 254544


Läs meddelandet som PDF