Barn- och ungdomspsykiatrin vid Skaraborgs Sjukhus har i samarbete med Specialistbarntandvården i Skövde utarbetat 1000-inlärningsmetoden, en ny och unik metod att bemöta barn med autism för att kunna ge dem en bra tandvård. Samarbetet tog sin början år 2000 på initiativ av en mamma till en pojke med autism.
Mamman upplevde att hennes son hade svårt att förstå vad som förväntades av honom när han var hos tandläkaren. Trots att både tandläkaren och tandsköterskan tålmodigt försökte förklara, hade han inte förmåga att förstå vad han skulle göra, utan blev olycklig och orolig och någon undersökning kunde inte genomföras. Varken föräldrar eller tandvårdspersonal lyckades hitta någon lösning på problemet. Mamman kände till att det fanns en barnpsykolog inom Barn- och ungdomspsykiatrin, Vivi-Ann Olsson, som hade lång erfarenhet av barn med autism och bad tandsköterskan att kontakta henne för att få hjälp.
Detta var början till det samarbete mellan BUP (barn och ungomspsykiatrin) på Skaraborgs Sjukhus och specialistbarntandvården i Skövde som ledde fram till 1000-inlärningsmetoden, en sätt att bemöta barn och ungdomar med autism utifrån deras egna speciella förutsättningar. Metoden innebär bl a att introduktion till tandvårdsbesök, kommunikation och miljö anpassas till det kognitiva funktionshinder som autism är. Från att ha upplevt besöken hos tandläkaren som påfrestande och många gånger utan att så mycket har kunnat uträttas, får barnen nu uppleva känslan av att lyckas och både tandvårdspersonal och föräldrar kan konstatera att tandvårdsbesöken har blivit mycket gladare stunder och alla känner sig nöjda efter väl genomförda besök. Metoden har blivit en stor framgång och kan användas även inom andra verksamheter.
Vi inbjuder media att ta del av en presentation av 1000-inlärningsmetoden och hur man arbetar med den i Skaraborg.
Tid: Fredagen den 12 oktober, kl 11.00.
Plats: Kärnsjukhuset, Skövde, Barnneuropsykiatriska mottagningen, plan 2. (Följ Gula gatan till Gula hissarna. Röd dörr ”Gula gatan 28”. Samling i väntrummet.)
Medverkande: Representanter från Barn- och ungdomspsykiatrin på SkaS, bland andra barnpsykolog Vivi-Ann Olsson, samt personal från Specialistbarntandvården.
Dessutom medverkar en förälder för att delge sina och sonens erfarenheter av metoden.