Pressmeddelande
Från Skaraborgs Sjukhus
2014-10-15 10:17


Allmänheten har fortsatt högt förtroende för Skaraborgs Sjukhus


Allmänheten har fortsatt högt förtroende för Skaraborgs Sjukhus och anser att man får ett gott bemötande av personalen. Det visar resultatet i den senaste nationella patientenkäten.
− Det är glädjande att få ta del av ett resultat som innebär ett övervägande positivt omdöme från personer som sökt vård på Skaraborgs Sjukhus, säger chefsjuksköterska Susanne Gustavsson vid Skaraborgs Sjukhus.

Uppåtgående trend

Trenden pekar uppåt för Skaraborgs Sjukhus när det gäller flera av de indikatorer som har undersökts i enkäten. Den tar upp frågor om såväl den somatiska (kroppsliga) som psykiska öppen- respektive slutenvården.
Den somatiska öppenvården vid Skaraborgs Sjukhus får högre eller lika höga vitsord i jämförelse med landstinget och riket som helhet. Utmärkande är positiva omdömen vad gäller bemötande, förtroende och att patienterna anser sig ha nytta av vården.

God omvårdnad och god människosyn

Svaren visar att de tillfrågade gärna rekommenderar Skaraborgs Sjukhus som vårdinrättning till vänner, släktingar och andra bekanta. Verksamheten präglas, enligt de svarande, också av god omvårdnad och en god människosyn.
Inom den somatiska slutenvården ligger sju av åtta indikatorer högre eller lika högt som för fyra år sedan.
− Patientenkäten ger oss viktigt information om hur patienter upplever vården hos oss. Det är viktigt att få veta vad som ger positiva upplevelser men också vilka situationer som känns mindre bra, säger Susanne Gustavsson.

Patienterna känner sig delaktiga

Den psykiatriska slutenvården vid Skaraborgs Sjukhus får beröm för god tillgänglighet, patienterna har förtroende för personalen och känner sig delaktiga i vården. Här ligger fem av åtta indikatorer högre än 2010. Bland svaren märks att patienterna upplever att de bemöttes med respekt och förståelse av de personer man kom i kontakt med.
Men det finns naturligtvis också områden med utvecklingspotential, till exempel inom den psykiatriska öppenvården.

Mer personcentrerad vård

Därför kommer Skaraborgs Sjukhus använda sig av flera åtgärder för att försöka säkerställa att patienterna ska känna sig väl omhändertagna. Det finns ett inriktningsbeslut om att bedriva en än mer personcentrerad vård, vilket innebär att vården ska utgå från patientens behov och att patient och vårdpersonal tillsammans planerar målet med vården, vad som ska ske under vårdtiden och hur lång vårdtiden ska vara. Dessutom ska personalen fokusera på läkemedelsberättelserna, så att det sker en säker överföring av information från sjukvården till berörda personer.
− Vi kommer att genomföra analyser av patientenkäten på olika nivåer inom sjukhuset och kommer arbeta med förbättringar som bidrar till upplevelser av en ännu bättre vård på Skaraborgs Sjukhus, säger Susanne Gustavsson.

Fakta

Totalt skickades patientenkäten ut till 7 205 personer i Skaraborg varav 4 197 svarade. Detta innebär att sex av tio personer besvarade enkäten.  Bland frågorna som ställdes märks, bland andra, följande:
• Lyssnade behandlaren till vad du hade att säga?
• Kände du förtroende för den behandlare du träffade?
• Kände du att du blev bemött med respekt och på ett hänsynsfullt sätt?

 

Högupplöst bild för fri publicering: Eva-Marie Gustafsson, verksamhetsutvecklare, Håkan Ganelind, verksamhetsutvecklare och Susanne Gustavsson, chefsjuksköterska, är nöjda med resultatet av den nationella patientenkäten. 

Ange: Foto: Peter Johansson/Bild och Media



Kontaktperson: Susanne Gustavsson, chefsjuksköterska, Skaraborgs Sjukhus 0500-431076, 070-7982499.


Läs meddelandet som PDF