Det intensiva arbete som pågår på Södra Älvsborgs Sjukhus för att erbjuda patienter vård inom vårdgarantins ramar har gett resultat. Antalet patienter som fått vänta längre än tre månader på besök eller behandling har sedan årsskiftet minskat med 38 procent och uppgår nu till 986 patienter. Det är resultatet av ett målmedvetet arbete från såväl chefer som medarbetare.
Ett systematiskt arbete pågår inom alla områden för att klara av vårdgarantin. Ett exempel på detta är öron–näs–halskliniken där antalet patienter som väntat mer än tre månader på att få vård minskat kraftigt. Vid årsskiftet hade kliniken 571 patienter i kön och i dagsläget är det 13 patienter som väntar på besök eller behandling.
- Genom att vi har förändrat flera små saker har vi sett resultat och det är oerhört viktigt, säger Jerker Nilson, verksamhetschef för öron-näs-halskliniken.
Kliniken har bland annat skapat en renodlad mottagning för alla remissbesök, vilket gjort arbetet effektivare och lättare att styra. Dessutom har man efter en översyn kunnat ta bort onödiga återbesök, något som frigjort ytterligare tid för remissbesök. Samtidigt har kliniken tagit emot färre patienter som remitterats på grund av hörselnedsättning. Där har hörcentralerna i större utsträckning fått göra ett test på patienterna och därefter har läkare avgjort om de varit i behov av specialistvård.
Även inom ortopedin där köerna tidigare varit långa finns det idag endast ett fåtal patienter som inte har fått en tid för ett första läkarbesök.
Samtidigt som köerna totalt sett minskar på sjukhuset är det inom lungmedicin och neurologi som de största svårigheterna finns med att uppnå vårdgarantin. Det handlar framförallt om att det saknas specialistläkare och att det är svårt med rekrytering, eftersom det råder brist på dessa specialister i hela landet. Samtidigt ökar inflödet av remisser.