Pressmeddelande
Från SÄS
2012-02-01 13:00


SÄS hade god tillgänglighet men ekonomisk tufft under 2011


Styrelsen för Södra Älvsborgs Sjukhus sammanträdde på onsdagen. Vid mötet godkändes årsredovisningen för 2011 som visar att SÄS fortsatt har korta väntetider, samtidigt som det ekonomiska läget försämrats. 

Södra Älvsborgs Sjukhus redovisar ett resultat för 2011 på minus 159,3 mkr vilket är 61,6 mkr sämre än 2010. Intäkterna ökade med 2,7 procent och kostnaderna med 4,6 procent. Nästan 100 000 unika individer fick vård i någon form vid sjukhuset under 2011, vilket motsvarar en ökning med 2,2 procent. Antalet läkarbesök ökade med 4,5 procent jämfört med 2010.

- Sjukhusets ekonomiska resultat är i närheten av den prognos vi hade för 2011. Det är självklart bekymmersamt att vårt åtgärdsprogram för kostnadsreduktion inte nått förväntat resultat. Under 2012 kommer vi att arbeta närmare cheferna med åtgärdsprogrammet för att säkerställa bättre effekt, säger Thomas Wallén, sjukhusdirektör.

Korta väntetider

Sjukhuset har fortsatt arbetet för en god tillgänglighet och för att erbjuda patienterna vård i rimlig tid. Vid årets slut visade sjukhuset en måluppfyllelse mot 90 dagar på 98 procent för både mottagningsbesök och behandlingar. Motsvarande tal för 60 dagar är 89 procent för mottagningsbesök och 90 procent för behandling. Inom SÄS pågår dessutom ett arbete att nå en måluppfyllelse mot 30 dagar på 80 procent under 2012.

-För SÄS styrelse har arbetet med att nå vård och ekonomi i balans högsta prioritet för det kommande året. Samtidigt är vi mycket nöjda med vårdens höga kvalitet och tillgänglighet vilket är mycket tack vare alla kompetenta och engagerade medarbetare, säger Peter Rosholm (s), sjukhusstyrelsens ordförande.

Information från akutmottagningen

Sjukhusstyrelsen får regelbundet information om läget vid akutmottagningen. Antalet sökande till akuten på SÄS ökade med 7 procent 2011, jämfört med 2010, vilket är i linje med regionala och nationella trender. För att öka tillgängligheten och minska väntetiderna prioriterar SÄS bland annat att korta tiden till att patienten får träffa läkare. Under november och december träffade 67 procent av patienterna läkare inom 60 minuter. Bland övriga aktiviteter ingår även att förbättra informationen till patienter som väntar. 

Övriga ärenden

  • Rapport från presidiet

  • Godkännande av säkerhetsrapport

  • Anmälningsärenden



Kontaktperson: Peter Rosholm (s), sjukhusstyrelsens ordförande, 0703-261306
Thomas Wallén, sjukhusdirektör, 033-616 10 00 Lennart Ryler, ekonomichef, 033-616 10 00 Maria Bohlin, kommunikationschef, 0708-211934


Läs meddelandet som PDF